ملخص الجهاز:
"گامهای اساسی در انجام این روش بشرح زیر میباشد: 1-برخرود با موقعیت مسئلهای 2-بیان مسئله 3-گردآوری اطلاعات 4-تدوین 5-آزمون فرضیه 6-استنتاج یا نتیجهگیری اینگونه آموزشها کارمندانی(مسئلهمدار)و نه،(پاسخمدار)پرورش میدهد.
اگر آموزشهای رسمی بنحوی سازماندهی شود که کارمندان و کارکنان خود فعال باشند و به گردآوری اطلاعات و آزمون فرضیهها بپردازند،(روش حل مسئله)ناگفته پیداست که چنین دانشآموختگانی در اندیشه کسب تجزیه جدید هستند و گفته جان دیوئی تحقق میپذیرد که: "تعلیم و تربیت یعنی نوسازی و بازسازی تجربه"(8)چنین انسانهائی همواره در حال رشد و تکامل میباشند و بیشک موجد بهرهوری خواهند بود.
او در جلسه درس مدیریت بهرهوری،بر پایه این اصل که انسان در رویاروئی با سوالات اساسی و یا موقعیتهای مسئلهای به تحقیق و تفکر میپردازد و با سازماندهی تجارب خویش،بخشی از پدیدهها را درمییابد،با مطرح نمودن مسئله و طرح سوالاتی از آنان میخواهد در اینباره به بررسی بپردازند.
ذکر این نکته حائز اهمیت است که یادگیرندگان باید به آنچه در کتابهای درسی آمده،با دیدی انتقادی بنگرند و باین امر توجه نمایند که نظریهها دستخوش تغییر میگردند،و زیر سوال میروند زیرا در علم هیچ اصلی ثابت نیست و علم یک فرآیند است،نه یک نتیجه.
4-نتیجهگیری و پیشنهادات: معلمان و استادانی که در کلاس درس،یادگیرندگان را مجبور میسازند تا پاسخ خاصی را به سوالی که مطرح مینمایند،ارائه دهند(آنچه مورد نظر آنهاست)،در واقع به آزادی تفکر یادگیرندگان تجاوز مینمایند و اجازه نمیدهند آنان بخوبی از این مانت بسیار ارزشمند الهی، بهره گیرند و افکار و اندیشههای خویش را،آزادانه بیان نمایند."