ملخص الجهاز:
"برای نشان دادن نقش تحقیقات بر رشد و توسعهء اقتصادی کشور،مدل غیرخطی و خطی سه متغیره و یک متغیره تنظیم و برآورد میشوند: (1)(به تصویر صفحه مراجعه شود) از این رابطه،مشتقهای جزیی نسبت به متغیرهایش گرفته و دیفرانسیل آنها را تشکیل داده تا به صورت نرخ رشد(رابطه 2) تبدیل شود.
1)(به تصویر صفحه مراجعه شود) (14)(به تصویر صفحه مراجعه شود) 2)(به تصویر صفحه مراجعه شود) (15)(به تصویر صفحه مراجعه شود) بدینسان (به تصویر صفحه مراجعه شود) و با در نظر گرفتن زمان (16)(به تصویر صفحه مراجعه شود) مدل خطی رابطه یک،که براساس مقادیر واقعی متغیرها تنظیمشده، به شرح زیر محاسبه میشود: (17)(به تصویر صفحه مراجعه شود) متغیرهای اضافی این معادلات عبارتند از: (به تصویر صفحه مراجعه شود)تولید ناخالص ملی واقعی و سرانه به قیمت سال 1361 (به تصویر صفحه مراجعه شود)برآورد نرخ رشد تولید ناخالص ملی واقعی و سرانه در طول دوره برحسب نیروی انسانی فعال از نظر اقتصادی D تولید ناخالص سرانه(به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 1.
برازش مدلهای تحقیقات و رشد اقتصادی برحسب مقادیر واقعی (به تصویر صفحه مراجعه شود) 1-معنیدار در سطح 5 درصد و کمتر 2-بیمعنی در سطح حد اقل 5 درصد 3-معنیدار در سطح حد اقل 10 درصد sch درصد جمعیت دانشآموزان دبیرستانها(مقیاس برای کسب دانش) LD لگاریتم طبیعی GDP سرانه Lsch لگاریتم طبیعی مقیاس برای کسب دانش که برابر با درصد جمعیت دانشآموزان دبیرستانها است.
برازش مدلهای تحقیقات و رشد سرانهء اقتصادی برحسب نرخهای رشد (به تصویر صفحه مراجعه شود) 1-معنیدار در سطح 5 درصد و کمتر 2-بیمعنی در سطح حد اقل 5 درصد 3-معنیدار در سطح حد اقل 10 درصد سری زمانی آنها برای سالهای 1372-1361 به شرح ذیل ارائه شدهاند."