ملخص الجهاز:
"8. برخی آثار تخیلی با عناصر،شخصیتها،روابط یا نظم موجود در واقعیتهای دینی پدید میآیند،اما چون به نقد و بررسی گستره تخیل در آفرینش دینی برای کودک و نوجوان سید علی محمد رفیعی (به تصویر صفحه مراجعه شود) دینی کشیده میشوند،این ادعا از سوی پدید آورندگان یا حامیان آنها مطرح میشود که این آثار،دینی نیستند و بنابراین،نباید از منظر دین مورد نقد و بررسی قرار گیرند.
تخیل واقعیت و نظم تخیلی:اختلاف این مورد با مورد بالا در این است که نوع چینش یا توالی واقعیات،نه براساس نظم منطقی،بلکه برپایه ذوق،سلیقه،ابداع،ابتکار، خلاقیت یا نوآوری پدید آورنده صورت میگیرد که اینها نیز برپایه ترکیب تخیلات تمثیلی دیگر اشیای موجود حقیقی یا غیر حقیقی،یا تخیل ابداعی یا تخیل وهمی(بند 1)یا گاه تقلید از نظم تخیلی دیگران بنا شدهاند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) این تصور در میان برخی دینی نویسان یا تصویرگران دینی هست که خلق اثر تخیلی دینی،کاری آسانتر از اثر مستند است؛زیرا نیازی به پشتوانه مستند دینی ندارد و بدون هیچ ضابطه یا ملاحظهء مرتبط با واقعیت دینی، میتواند پدید آید.
این پر کردنها و افزودنها،برپایهء دیگر اطلاعات دینی و اطلاعات علمی و معرفتی(از علوم تجربی و انسانی و اجتماعی گرفته تا سیاست و هنر و باستانشناسی و دیرینشناسی و محیط زیست)پدید میآیند و براساس نیاز منطق داستان یا موضوع و تحلیلهای گوناگون گزینش میشوند و میتوانند توالی درست و نظم پیوسته یا پیوستگی نظم منطقی اثر را سامان ببخشند و در مجموع،اطلاعاتی مفصل و کامل در اختیار مخاطب بگذارند.
بر این اساس،هرگونه اثر به ظاهر غیر دینی پدید آورندگان دینی را نیز در زمرهء آثار تخیلی دینی به شمار میتوان آورد ازآنرو که دست کم یکی از ویژگیهای چهارده گانه بند 5(مشروعیت تخیل دینی)را در آن میتوان یافت."