خلاصة:
شرکتهای کوچک در اکثر کشورهای در حال توسعه و از جمله ایران نقش مهمی در نظام تجاری، تولید ناخالص داخلی و اشتغالزایی دارند. استفاده از تجارت الکترونیکی در این بخش عمده از اقتصاد ملی مزایای کلانی را به همراه خواهد داشت. در این مقاله محققین با رویکردی نوین و متفاوت به بررسی اثر متغیرهای آمادگی سازمانی، پویایی بازار، مزایا و مخاطرات تجارت الکترونیکی و ظرفیت نوآوری بر به کارگیری تجارت الکترونیکی در شرکتهای کوچک پرداختند. برای انجام تحقیق، پرسشنامه ای 46 سوالی مطرح و در 7 صنعت توزیع شد. نرخ برگشت %81 و پایایی تحقیق با استفاده از آلفای کرونباخ معادل 894، 0 محاسبه شد. نتایج حاکی از آن است که حدود %72 نمونه مورد بررسی فاقد وب سایت و تنها %2 دارای وب سایت مبادله ای هستند. ضرایب مسیر محاسبه شده در تحلیل مسیر نشان داد که آمادگی سازمانی، مزایای تجارت الکترونیکی، پویایی بازار، ظرفیت نوآوری شرکت و مخاطرات تجارت الکترونیکی بر به کارگیری تجارت الکترونیکی در شرکتهای کوچک اثر گذارند. تجزیه اثرات مشخص نمود که اثر کل متغیرهای آمادگی سازمانی، مزایای تجارت الکترونیکی، پویایی بازار، نوآوری شرکت و مخاطرات تجارت الکترونیکی به ترتیب معادل 0.457، 0.421، 0.404، 0.334 و -0.153 است.
ملخص الجهاز:
"میزان بالا رفتن ریسک افشای اطلاعات غیر مالی شرکت احتمال کلاهبرداری و سرقت مالی الکترونیکی مشاهده مخاطرات و مشکلات ناشی از بهکارگیری EC در سایر شرکتها با توجه به نتایج تحقیقات قبلی و فرضیههای بیان شده, اکنون میتوان مدل مفهومی و نظری تحقیق را در قالب نمودار شماره (1) در زیر ارایه نمود.
برای تعیین مبنای تخصیص حجم نمونه معیارهای متفاوتی مانند: تعداد شرکتهای فعال در هر صنعت، حجم تولید ومانند اینها قابل استفاده است اما محققان به دلیل تاثیر تجارت الکترونیکی بر درآمدزایی و تقویت توان مالی شرکت که موجب افزایش ظرفیت استخدام و اشتغالزایی شده و از سوی دیگر این متغیر یکی از اولویتهای همیشگی اقتصاد ایران بوده است، سهم هر صنعت را در اشتغال به عنوان مبنای تخصیص انتخاب نموده اند.
جدول7ـ سطح بهکارگیری تجارت الکترونیکی در شرکتهای کوچک سطح بهکارگیری فراوانی درصد درصد معتبر درصد تجمعی سطح صفر 22 4/22 4/22 4/22 سطح تمایل 26 5/26 5/26 49 سطح بهکارگیری اولیه 23 5/23 5/23 4/72 سطح وبسایت اطلاعاتی ساده 17 3/17 3/17 8/89 سطح وبسایت اطلاعاتی پویا 8 2/8 2/8 98 سطح وبسایت مبادلاتی 2 2 2 100 ماتریس همبستگی بین متغیرهای اصلی تحقیق یعنی، آمادگی سازمانی، پویایی بازار، مزایای تجارت الکترونیکی، مخاطرات تجارت الکترونیکی، ظرفیت نوآوری شرکت و بهکارگیری تجارت الکترونیکی در قالب جدول شماره(8) نشان داده شده است.
برای بررسی دقیقتر ارتباط بین متغیرهای تحقیق یعنی، آمادگی سازمانی، پویایی بازار، مزایای تجارت الکترونیکی، مخاطرات تجارت الکترونیکی، ظرفیت نوآوری شرکت و سطح بهکارگیری تجارت الکترونیکی و مشخص کردن این نکته که آیا روابط همبستگی مذکور با سطح بهکارگیری تجارت الکترونیکی تفاوت معنادار دارد از آزمونهای تی هاتلینگ 1 و زداستیگر 2 با کاربرد نرم افزار اف."