خلاصة:
خدا محصوب میگردد.لذا امام،حلقهی اتصال عالم خلق به حق میباشد. امام،مبدأ فیض یا واسطهی فیض الهی است،او انسان کامل و مصباح هدایت و راهنمای انسانهای سرگشته است. امام در حوزهی نظری و رفتاری،الگوی کامل انسانیت است و شیعه باید به او مقتدا باشد.دلایلی،وجود و لزوم امامت را عینی میسازد،همچون نشر معارف اسلامی،گسترش عدالت و اجرای احکام دینی و.... در اندیشهی امام خمینی قدس سره،مبنای امامت را باید در حدیث ثقلین جستجو نمود.مهجوریت قرآن و عترت،به مهجوریت یکی از آندو است.آندو، حقیقتی واحدند و دست برداشتن از عترت و مهجوریت آن،سبب مهجوریت قرآن میگردد. امامان شیعه علیهم السلام در عمل خویش،استراتژی واحدی داشتند،اگرچه رویکردها به این استراتژی متغیر و متفاوت بوده است،لکن روح حرکت و نگاهها واحد بوده است.در این استراتژی واحد،تشکیل حکومت اسلامی، عدالت و...خط واحد بوده و در حال مهجوریت عترت،سبب پیامدهای ناگواری،همچون تفرقهو حاکمیت ستمگران و...شده است.امامت،ریاست عام دینی است که شخصی از ناحیهی خداوند،آن را دارا میباشد.امام خمینی قدس سره،دربارهی امامت،اندیشهی پویا و تحولبخشی ارائه نمودهاند.اشان با استدلال عقلی ثابت میکنند که امامت،جهت نگهبانی از دین و اجرای قوانین الهی و تکال بشر ضرورت دارد.امام،بیانکنندهی خط مشی شیعه و رهبراین تشکیلات بزرگ است.امام،در قوس صعود،از لحاظ درجهی وجودی،برترین مقام بشری است و مقام امامت،حقیقتی عینی است.آنچه که پیامبر و امام را با غیبت مرتبط مینماید،عنصر ولایت است. امام،دارای عصمت و مقام ولایت است و منصوب از ناحیهی خداست،نه وکیل از ناحیهی مردم.اطاعت از امام در طول اطاعت الهی است و اطاعت از
ملخص الجهاز:
"خودخواهان و طاغوتیان،قرآن کریم را وسیلهای کردند برای حکومتهای ضد قرآنی،و مفسران حقیقی قرآن و آشنایان به حقایق را که سراسر قرآن را از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دریافت کرده بودند و ندای انی تارک فیکم الثقلین در گوششان بود با بهانههای مختلف و توطئههای از پیش تهیه شده،آنانرا عقبزده و با قرآن،در حقیقت قرآن را که برای بشریت تا ورود به حوض،بزرگترین دستور زندگانی مادی و معنوی بودو هست از صحنه خارج کردند و بر حکومت عدل الهی که یکی از آرمانهای این کتاب مقدس بوده و هست خط بطلان کشیدند و انحراف از دین خدا و کتاب و سنت الهی را پایهگذاری کردند تا کار به جایی رسید که قلم از شرح آن شرمسار است(امام خمینی،وصیتنامهی سیاسی-الهی،ص 1 و 2).
حضرت امام راحل قدس سره،راهکارهای عملی را برای نجات ثقلین از مهجوریت گوشزد میکنند،مانند شناخت دقیق احکام اسلام،بازگشت به معارف قرآن،فهم خوب دستو رات وحی،آشنایی با سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و سیرهی امامان معصوم علیهم السلام، فداکاری در راه اسلام،شناخت توطئههای استعمارگران و برای مقابله با آنها قرآن و سیره معصومین علیهم السلام را مقتدا قرار دادن،تهذیب نفس،استقبال از شهادت و مرزبانی آگاهانه از مرزهای عقیدتی و فرهنگی نمودن،اجرا کردن دستو رات قرآن و اهل بیت علیهم السلام،و در عمل شیعه و پیرو ائمهی بودن(امام خمینی،قرآن کتاب هدایت در دیدگاه امام خمینی،ص 191)."