خلاصة:
در این مقاله،نگارنده سعی دارد،یکی از نظریههای ارزشمندی را که در دو دههی اخیر مورد توجه صاحبنظران تعلیم و تربیت قرار گرفته است،یعنی نظریهی هوشهای چندگانه را معرفی کند و نقش و کاربرد آن را در آموزش جغرافیا شرح دهد.
ملخص الجهاز:
"این طیف،از تجربههای پیشین یاد گیرندگان،از طریق موقعیت جغرافیایی محل زندگی و تحت تأثیر وضعیت اقتصادی-اجتماعی و جنبههای مربوط به سوابق خانوادگی، فامیلی و نظایر آن شکل گرفته است و البته بر تجارب و یادگیریهای جدید اثر میگذارد» ]SOSE,2000[ با این وصف بنابر نظریهی گاردنر،هوش و تعریف سنتی آن نمیتواند بهطور کارآمد تواناییهای گستردهی انسان را نشان دهد.
نتیجهای که از این موضوع میشود گرفت،این است که تجربههای یاددهی-یادگیری در برنامههای درسی مدارس را میتوان به گونهای طراحی کرد که به پرورش هوشهای چندگانه در کودکان و نوجوانان کمک کند.
نکتهی دیگری که دربارهی این فعالیتها و تمرینهای یادگیری باید در نظر گرفت،این است که بهطور کلی،همهی مقولات هوشی با یکدیگر ارتباط دارند و گاه در یک موضوع با فرایند،چند مقولهی هوشی با یکدیگر به کار گرفته میشوند.
چرا رشته کوه البرز یا مثلا جنگلهای شمال جزو پدیدههای طبیعی بسیار مهم در کشور ما هستند؟ چند مورد از گونههای جانوری را که به وسیله انسان شکار میشوند و در معرض نابودی قرار دارند،نام ببرید و بگویید هریک به کدام گروه از جانداران تعلق دارند؟ نمونهی فعالیتهای پرورش هوش موسیقیایی-ریتمیک چند آهنگ یا سرود را که در آنها و یا بخشی از آنها،مسائل محیط طبیعی یا سیارهی زمنی انعکاس یافته است،شناسایی کنید.
نمونه فعالیتهای پرورش هوش درون فردی اگر به شما فرصت و امکانات رایگان بازدید از یک کشور دیگر داده میشد،کدام کشور را انتخاب میکردید؟دلایل خود را برای سفر به آن کشور و آنچه قصد دارید در آن کشور انجام دهید،بیان کنید."