ملخص الجهاز:
""حق آموختن یعنی:حق خواندن و نوشتن؛حق پرسش و تفکر؛حق تجسم و خلق کردن؛حق شناخت محیط خود و تدوین تاریخ؛حق دسترسی به منابع آموزشی و حق ارتقای کفایتهای فردی و اجتماعی"1 راهبردهای جدید یونسکو در برنامهء میانمدت آموزش در سالهای 2001-1996 به الویتهای ذیل اشاره دارد: "توسعه منابع انسانی؛بازسازی ظرفیتهای بومی یا خودی؛ سرمایهگذاری برای خلاقیت انسان؛فراگیری،انتقال و به اشتراک گذاشتن دانش؛و ترویج فرهنگ صلح"2 برای تحقق الویتهای مزبور،توجه به نظامهای آموزشی غیر رسمی و تقویت شیوههای جدید مانند آموزش از راه دور مد نظر قرار گرفته است.
موکهرجی معتقد است: "تمام کسانی که توان خواندن دارند،پیوسته به عرضه مطالب خواندنی متناسب با هدفسان نیازمندند و کتابخانه تنها نهادی است که توان برطرف کردن این نیاز فرهنگی را دارد"3 کتابخانهء عمومی به دلیل اینکه متعلق به همهء افراد جامعه است و صرف نظر از محل زندگی و یا سطح سواد و دانش آنها میتواند حمایت از نظامهای آموزشی را عهدهدار گردد و جامعه را برای دستیابی به اهداف توسعه یاری نماید.
از طرفی اخیرا کمیتهء مشترکی متشکل از معاونت ترویج جهاد سازندگی،دبیرخانه هیأت امنای کتابخانههای عمومی کشور و مدیریت آموزش مداوم نهضت سوادآموزی آغاز به فعالیت کرده است تا با همکاری و هماهنگی بین ارگانهای دستاندرکار،کتابخانههای روستایی به صورتی فعال و پربار بتوانند به امر ارائه خدمات بپردازند.
برای ایجاد این حلقهها،میتوان با فعالیتهای تبلیغی مانند برگزاری سخنرانی در حسینیه یا مسجد روستا،دعوت از مدیر،معلم، (به تصویر صفحه مراجعه شود) مروج کشاورزی و دیگر مقامهای محلی که در روستا دارای اعتبار هستند به اهمیت مطالعه و مفید بودن مراجعه به کتابخانه اشاره داشت و موضوعات مورد بحث در کتابخانه را با اعلام تاریخ و معرفی منابع معرفی کرد."