خلاصة:
هدف از این مقاله مطالعه کاربردهای فناوری اطلاعات در صنعت بیمه است که برای شناسایی و دستهبندی کاربردهای فناوری اطلاعات در صنعت بیمه از زنجیره ارزش بیمه استفاده شده است. از مهمترین کاربردهای فناوری اطلاعات در زنجیره ارزش بیمه میتوان به بیمه الکترونیکی، تکنیکهای دادهکاوی،مدیریت دانش،بازاریابی روابط با مشتری و استفاده از تکنولوژی سیار در فرایند تسویه خسارت اشاره کرد.فناوری اطلاعات میتواند در بهبود فرایندهای مختلف زنجیره ارزش(توسعه کالا،بازاریابی و فروش،امور اجرایی،مدیریت داراییها و خسارات)تأثیر قابل توجهی داشته باشد.مهمترین اثر فناوری اطلاعات بر زنجیره ارزش بیمه را میتوان فروپاشی زنجیره ارزش دانست.فناوریهای جدید ارتباطی و اطلاعاتی،ازهمگسیختن زنجیره ارزش را به وسیله بیمه گران آسانتر میکنند.هریک از مراحل صدور بیمهنامه،امور اجرایی،مدیریت خسارات و مدیریت سرمایهگذاری میتوانند ر میان بخشهای کاری مختلف تقسیم شده یا به ارائهکنندگان خدمات تخصصی خارجی-که تعدادشان در حال افزایش است-واگذار شوند. براساس نتایج بهدستآمده،کاربردهای فناوری اطلاعات در صنعت بیمه ایران،کاربردهایی ابتدایی است.بنابراین استفاده از قابلیتهای فناوری اطلاعات در صنعت بیمه میتواند سبب حل بسیاری از مشکلات این صنعت شود از مهمترین مشکلات صنعت بیمه در ایران عبارتند از: بازاریابی ضعیف،فرایندهای تکراری و غیر مؤثر و وجود محصولات بیمهای با کیفیت پایین.
ملخص الجهاز:
از مهمترین کاربردهای فناوری اطلاعات در زنجیره ارزش بیمه میتوان به بیمه الکترونیکی، تکنیکهای دادهکاوی،مدیریت دانش،بازاریابی روابط با مشتری و استفاده از تکنولوژی سیار در فرایند تسویه خسارت اشاره کرد.
The European-business Market Watch Report(2002) @کاهش موانع ورود به بازار:اینترنت سبب کاهش سرمایه مورد نیاز برای ورود به بازار بیمه شده است.
هدف از برپایی سایت اینرئون،ساخت یک سکوی تجاری برای افزایش بهرهوری و کاهش هزینه تمام شرکتکنندگان در صنعت بیمه اتکایی و استفاده از مزایای فراوان حاصل از کاربرد فناوری اطلاعاتو ابزارهای استاندارد شده در این صنعت است.
از دیگر کاربردهای فناوری اطلاعات در این قسمت میتوان به مشارکت آژانسهای هواپیمایی و بانکها با شرکتهای بیمه برای طراحی و ارائه بستههای خدماتی با استفاده از شبکههای الکترونیکی اشاره کرد.
1@فروش فناوری اطلاعات به مشتریان امکان میدهد تا با دسترسی به سایت شرکتهای بیمه،شرایط موردنظر خود را در قرارداد بیمه تنظیم کنند و با استفاده از امضای الکترونیکی به انعقاد قرارداد به صورت برخط بپردازند.
1مقایسه قیمتها به صورت برخط درباره این دسته از کالاهای بیمهای امکانپذیر بوده و این امر سبب جذابیت استفاده از اینترنت برای خرید این نوع از بیمهنامه شده است.
بنابراین بخش بازاریابی در صنعت بیمه ایران از پتانسیل بالایی برای استفاده از کاربردهای فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی برخوردار است.
بنابراین برای بهبود فر ایندهای بیمهای و رفع بسیاری از مشکلات صنعت بیمه کشور، با استفاده از کاربرد فناوری اطلاعات در این صنعت،فرصتهای زیادی وجود دارد.
Light,D,"Technology Creates Value in Claims Processing",Insurance Networking News Source Media,2004,"www.