ملخص الجهاز:
"دزد گرسنه که مرتکب سرقت غذا میشود کدام مروت و انصاف اجازهء تعقیب او را میدهد عدالت نمیپسندد افراد اجتماع یک فرد گرسنه را که شایان دستگیری و سزاوار عنایت است آزارش کنند سارق غذا را نمیتوان مسئول دانست احساس و اخلاق چنین عمل را زشت نمیداند و قانون مجازات را همیشه بر روی قوانین اخلاق شالودهریزی میکند جائیکه مقررات اخلاقی در اینمورد عامل را ملامت نکند چرا قانون مجازات باید او را ؟؟؟ نماید احتیاج مبرم سارق ایجاد اضطرار نموده و بیاختیار عمل را انجام میدهد البته اگر مقصود سارق ایجاد مکنت برای خود و تهی کردن کیسهء دیگران باشد باید مورد تعقیب واقع شود و فلسفهاش اینست که حاصل دسترنج کسی را بدون رضا و میل و اطلاعش نباید از کف بیرون آورد و بدون هیچ زحمت و مشقت وارد مایملک سارق شود کلیهء مجازاتها بر روی این اصل دور می زند که خداوند متعال انسانی را بوجود آورده و موجود خدائی را سایر موجودات نمیتوانند معدوم ساخته و حاصل زحمات و کوشش او را دستبرد نمایند ولی اغلب قوانین جزائی ممالک مختلفه سرقت غذا را قابل تغقیب نمیدانند و اغلب قوانی جزائی ارتش ممالک دیگر حتی اجازه میدهد که سربازهای گرسته میتوانند برای تهیهء غذا بمنزل وآبادیها وارد شوند قوانین برای تهیهء غذا بمنزل وآبادیها وارد شوند قوانین حقوق اسلام نیز مرتکب را در این مورد مسئول نمیداند ولی قانون مجازات ایران صرفا عمل سرقت را درهرحالی که باشد قابل تعقیب دانسته و مرتکب را مجازات مینماید(در این مورد اصلاح قانونی لازم است."