ملخص الجهاز:
"j. b bury &%00442IMTG004G% متصل و مرتبط میسازند که مقوم روش تبیین علوم طبیعی است؟یعنی ابتدا یک دستهقوانین عام و کلی کشف و محرز میکنند،سپس وقایع منفرد و جزیی تاریخ را مصداقآنها قرار میدهند و بر پایه آنها حدوث این وقایع و ظهور آن نتایج را توجیه و تبیینمیکنند؟یا اینکه،به علت تفاوت ماهوی موضوعات و قلمرو علوم طبیعی با مسائل ومعضلات مبتلا به علوم انسانی،باید میان آنها مرز نمایانی قائل شد و برای هر یک روشو شیوه مستقلی اختیار کرد؟این مجادله منجر به ظهور مکاتب و نگرشهای مختلفی شد،از جمله: الف:فرضیه و دیدگاه پوزیتیویستها:یکی از اهداف اولیه مکتب پوزیتیویسم اثباتوحدت علوم،یعنی نشان دادن این نکته بود که همه رشتههای دانش براساس یک شیوهواحد یعنی مشاهده امور،تعمق ذهنی و اثبات رأی استوار است.
7. وقتی کالینگوود میگوید که مطالعه شواهد و مدارک،ما را قادر میسازد در آنواحد هم آنچه را که دریادار نلسون در جنگ ترافالکار در فکر داشت و هم اینکه چراچنین چیزی را در فکر داشت درک نماییم و اینکه این اطلاعات و معلومات بدوناستفاده از هر استدلال کلی دربارۀ رفتار دریاسالاران به دست میآید،این فکر برای ماپیش میآید که آیا کالینگوود را مثال مورد علاقه خودش به اشتباه نینداخته است؟ ما چنین میپنداریم که وقتی این شیوه استدلال درباره اشخاصی مانند دریاسالارنلسون یا قیصر روم به کار برده میشود مشکل عمدهای پیش نمیآید،زیرا به آسانیچنین تصور میکنیم که نلسون و قیصر افرادی مانند خود ما بودند،ولی اگر سعی کنیم آنرا در مورد یک جادوگر افریقایی که کار طبابت میکند یا یکی از رؤسای قوم وایکینگ بهکار بندیم آنوقت در مورد کارآیی روش خود دچار شک و تردید میشویم زیرا در اینصورت به چیزی بیش از ادراک یا همفکری نیاز هست یعنی به ممارست و تجربه دستاول یا دست دوم درباره عکس العمل آنها در قبال اوضاع و شرایط گوناگونی که خود را درآن مییابند."