خلاصة:
در این مقاله، پس از بیان تعریف لغوی و اصطلاحی تاویل و توضیح در باره جایگاه تاویل در آیات محکم و متشابه، به بررسی اصول و مبانی تاویل قرآن کریم از منظر امام خمینی(ره) پرداخته می شود که عبارتند از:
ضرورت تاویل قرآن، وضع الفاظ برای معانی عام، ذو مراتب بودن کتاب و کلام الهی، امکان حصول علم تاویل برای غیر معصومین(ع).
This article first provides a lexical and terminological definition of ta’wīl (esoteric interpretation) and explains the status of ta’wīl in the unequivocal and the ambiguous verses; then goes on to examine the principles of ta’wīl of the Holy Qur'an from the viewpoint of Imam Khumaynī (ra)، which include:
Necessity of ta’wīl of the Qur'an; coinage of new terms for the general meanings; the Divine Scripture and Book as being gradational; and the possibility of acquiring ta’wīl knowledge for the non-Ma‘ṣūm [i.e.، those other than the infallible Imams (A.S.)].
ملخص الجهاز:
"» (امام خمینی، کشف الاسرار،/ 322-323) با این وجود، حضرت امام;، تأویل را منحصر به آیات متشابه نمی دانند و حوزه تأویل را مربوط به باطن آیات می دانند که شامل کل آیات قرآن اعم از محکمات و متشابهات است؛ چنانکه می فرمایند: «از برای کتاب تدوین الهی به اعتباری هفت بطن هست و به توجیه دیگر هفتاد بطن که جز خدا و راسخان در علم کسی را از آن بطون آگاهی نیست و آن معانی را مس نمی کند، مگر کسانی که از حدثهای معنوی و اخلاق پست و بد، پاک و پاکیزه بوده و با فضایل علمی و عملی آراسته باشند و هر کس به هر مقدار که منزه تر و مقدس تر است، تجلی قرآن بر او بیشتر و حظ و نصیبش از حقایق قرآن فراوان تر خواهد بود.
ک: حسن-زاده آملی، /43) امام خمینی; با توجه به تقسیمات کتاب به تکوینی و تدوینی، هر یک از آنها را دارای بطون می داند و بر لزوم توقف نکردن بر ظاهر کتاب آسمانی قرآن تأکید می-ورزد و می فرماید: «بدان همان طور که از برای کتاب تدوینی الهی به اعتباری هفت بطن که جز خدا و پایداران در علم کسی را از آن بطون آگاهی نیست و آن معانی را مس نمی کند، مگر کسانی که از حدث های معنوی و اخلاق پست و بد، پاک و پاکیزه بوده و با فضایل علمی و عملی آراسته باشند و هر کس به هر مقدار که منزه تر و مقدس تر است، تجلی قرآن بر او بیشتر و حظ و نصیبش از حقایق قرآن فراوان تر خواهد بود، همچنین است کتاب های تکوینی الهی چه کتاب های انفسی و چه کتاب های آفاقی، و این دو کتاب تدوینی و تکوینی از این جهت کاملا مانند یکدیگرند."