خلاصة:
طی سالیان اخیر،نظام توزیع کالا و بطور اخص فروشگاههای زنجیرهای کشور فاقد اثربخشی و کارایی لازم متناسب با روند رو به رشد شهرنشینی و اقتصاد در حال توسعه ایران بودهاند.
یکی از راهکارهای عملیاتی بهبود عملکرد فروشگاههای زنجیرهای،مدیریت زنجیره عرضه میباشد.از اینرو تحقیق برآنست که راهکارهایی عملیاتی در جهت بهبود عملکرد زنجیره عرضه در مدلهای پیشین ارائه دهد.تحقیقات صورت پذیرفته در این راستا، بر لحاظ ابعاد و مؤلفههایی نظیر رهبری،نهادینهسازی و یکپارچهسازی زنجیره عرضه، فرهنگ رقابتپذیری و کسب دانش در کنار ابعاد سنتی(نظیر فرایندها،نتایج مالی، مشتریان،...)در سنجش عملکرد زنجیره عرضه دلالت دارد.از اینرو در جهت ترسیم مسیر تعالی عملکرد زنجیره عرضه،در مرحله نخست الگویی نویندر تعیین اوزان معیارهای مدل تعالی عملکرد زنجیره عرضه ارائه گردیده است.در بخش بعد به بررسی روابط علی مابین اجزای مدل پرداخته شده است.و در نهایت به تلفیق این دو رویکرد ریاضی-آماری در جهت دستیابی به مسیر تعالی عملکرد زنجیره عرضه پرداخته شده است.
ملخص الجهاز:
"Supply Chain Critical Path Excellence (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 8-ادغام نتایج تصمیمگیری چندمعیاره با تعیین روابط علی از منظر پاسخگویان1جمعبندی و ملاحظات مدیریت زنجیره عرضه یکی از مفاهیم نوین بهبود عملکرد و کارایی نظام توزیع کالا در بازار رقابتی و پرتلاطم امروز میباشد.
تجمیع آرا ارزیابان با استفاده از تکنیکهای ریاضی-آماری در جهت کاهش مشکل اشتباهات ارزیابان کمتجربه تدوین الگوی نظم رفتار و هنجاری سیستم به منظور تحلیل شکاف وضع فعلی و مطلوب از طریق طراحی پرسشنامههای دووضعیتی اولویتبندی و ترسیم مراحل بهبود عملکرد زنجیره عرضه از طریق روشهای فرا ابتکاری همچون مسیر تعالی عملکرد زنجیره عرضه با تلفیق روشهای آماری با (1) SCOR:Supply Chain Operation Reference model تصمیمگیری چندمعیاره توسعه شاخصهایی نظیر بهرهوری زنجیره عرضه به منظور قیاس و الگوبرداری سازمان با سازمانهای همطراز بدینمنظور کافیست که پنج معیار توانمندساز مدل تعالی عملکرد زنجیره عرضه را به عنوان نهاده،و 4 معیار نتایج را بهعنوان ستاده در نظر گرفت(نمودار 9)."