خلاصة:
هدف اصلی این مقاله،ارائه و ارزیابی یک مدل مفهومی از خرید اینترنتی کتاب در کشور میباشد که باتوجه به ماهیت آن،پژوهشی توصیفی و پیمایشی است.مدل در دانشگاههای کشور و با مطالعهی نگرش دانشجویان و استادانی که حداقل یکبار تجربه خرید اینترنتی کتاب داشتهاند،مورد بررسی و آزمون قرار گرفت.نمونه آماری در این تحقیق از نوع خوشهای و مشتمل بر 384 دانشجو و استاد از 12 دانشگاه کشور بوده است.نتایج نشان داد به ترتیب چهار فرضیه ساماندهی ارتباطات اطلاعاتی،تسهیل روند انتخاب و دستیابی به کتاب،امنیت اطلاعات و حفظ حریم شخصی و همچنین کاهش هزینههای معامله با کسب میانگین نمرات 41/73،32/69،65/68 و 72/65 در سطح اطمینان 99 درصد تایید شده است. ضمن آنکه شاخص به روز بودن اطلاعات،بیشترین و شاخص امکان ارائه تخفیف در انجام معامله،کمترین میانگین نمره را در میان 16 شاخص موردمطالعه کسب نمودند.همچنین متغیر ساماندهی ارتباطات اطلاعاتی،تنها متغیری بوده است که با تمام متغیرهای جنسیت، تحصیلات،میزان آگاهیهای فناوری اطلاعات و کاربرد رایانه،رابطه معنیدار داشته است که این نشاندهندهی اهمیت بسیار بالای این متغیر میباشد.همچنین نتایج نشان داد فرضیههای تحقیق با شدت بیشتری از سوی دانشجویان نسبت به استادان،موردتایید قرار گرفته است.
ملخص الجهاز:
"ردیف پنج از ستون I ،مقدار F و سطح معناداری بدست جدول 5-بررسی رابطه خرید اینترنتی کتاب بر حسب متغیرهای جمعیتشناختی و مقایسه نظرات پاسخگویان(دانشجویان و استادان) (به تصویر صفحه مراجعه شود) آمده(01/0)نشان میدهد بین میانگین نظرات دو گروه در مورد تاثیر خریدوفروش اینترنتی کتاب بر کاهش هزینههای معامله تفاوت معنیداری وجود دارد و دانشجویانی که در دانشگاههای تهران به تحصیل مشغولند،بیش از دانشجویانی که در سایر استانها مشغول به تحصیل میباشند معتقدند خرید و فروش اینترنتی کتاب موجب کاهش هزینههای معامله میشود.
ردیف سه از ستون II ، مقدار F و سطح معناداری بدست آمده(43/0)نشان میدهد بین نظرات پاسخگویان با میزان آگاهیهای مختلف از دانش رایانه و فناوری اطلاعات در مورد تاثیر امنیت اطلاعات و حفظ حریم شخصی بر توسعه خرید اینترنتی کتاب تفاوت معنیداری وجود ندارد.
ردیف چهار از ستون II ،مقدار F و سطح معناداری بدست آمده(097/0)نشان میدهد بین بین میانگین نظرات دو گروه در مورد تاثیر امنیت اطلاعات و حفظ حریم شخصی بر توسعه خرید اینترنتی کتاب تفاوت معنیداری وجود دارد.
ردیف چهار از ستون IV ،مقدار F و سطح معنیداری بدست آمده(001/0) نشان میدهد بین نظرات پاسخگویان با میزان استفاده از رایانه در مورد بررسی تاثیر تسهیل روند انتخاب و دستیابی به کتاب بر توسعه خریدوفروش اینترنتی کتاب تفاوت معنیداری وجود دارد و پاسخگویانی که زیاد از رایانه استفاده کردهاند بیش از دیگران معتقدند تسهیل روند انتخاب و دستیابی به کتاب بر توسعه خرید اینترنتی کتاب موثر میباشد."