خلاصة:
غالب مذاهب فقهی اسلامی صلاحیت و شایستگی زن برای قضاوت را نفی و برخی برای اثبات این نظر به آیه حلیة استناد می¬کنند. این آیه در نقد عقیده جاهلیت وارد شده است. به این صورت که، کسی که در زر و حریر، تزیین و خودآرایی پرورش یافته و در خصومت غیرمبین است چگونه می¬تواند فرزند خدا باشد؟ با حمل پرورش زن در حلیة و اشتغال به خودآرایی و غیرمبین بودن در خصومت بر نقص و عیب، از آیه استنباط شده که قرآن شایستگی زن برای قضاوت را نفی کرده است، زیرا تزیین موجب عاطفی¬شدن رفتارهای زنان و غیرمبین بودن در خصومت به معنای ناتوانی در اقامه حجت و دفاع در مخاصمه است. برخی مفسرین ضمن نقد نقص و عیب بودن پرورش در زینت و نمایاندن توانایی¬های زن، خصومت به معنای جنگ و غیرمبین بودن به معنای آن را از آیه تلقی کرده¬اند. لذا آیه بر نفی شایستگی زن برای قضاوت دلالت ندارد و بیان¬گر نقیصه زن نیست.
ملخص الجهاز:
"به این صورت که،کسی که در زر و حریر،تزیین و خودآرایی پرورش یافته و در خصومت غیر مبین است چگونه میتواند فرزند خدا باشد؟با حمل پرورش زن در حلیة و اشتغال به خودآرایی و غیر مبین بودن در خصومت بر نقص و عیب،از آیه استنباط شده که قرآن شایستگی زن برای قضاوت را نفی کرده است،زیرا تزیین موجب عاطفی شدن رفتارهای زنان و غیر مبین بودن در خصومت به معنای ناتوانی در اقمه حجت و دفاع در مخاصمه است.
موضوع مورد بحث این است که:آیا آیه حلیة بر عدم جواز قضاوت برای زنان دلالت دارد؟آیا این آیه شایستگی زنان برای تصدی منصب قضا را نفی کرده است؟آیا فقهای معتقد به عدم جواز قضاوت زنان،به آیهء حلیة استناد کردهاند؟دیدگاه مفسران در مورد این آیه چیست؟تبیین کلی آیه آیه حلیة در ضمن آیات 15 تا 25 سوره کریمه زخرف،بیانگر عقیده و دیدگاه اهل جاهلیت درباره خداشناسی و فرشتهشناسی،نوع نگاه آنان به جنس زنان،ریشه انحرافات اعتقادی و نقد اسباب اعتقادات ایشان و همچنین نحوه برخورد خداوند متعال با آنها است.
نگاهی متفاوت در تفسیر آیه حلیة بیشتر مفسران با پیشفرض وجود عیب در زن،آیه را بیانگر منقصت زن دانسته و برخی نیز عدم انطباق این تفسیرها را با واقعیت مورد توجه قرار دادند (نکـ:بروسوی،8/358)و از کاشفی نقل شده است که:عرب را شجاعت و فصاحت فخر بودی و اغلب زنان از دو حلیة عاطل هستند(نکـ:همان)."