خلاصة:
برای یک متخصص آموزش،زبان،قلب آموزش و پرورش است؛زیرا آموزش و پرورش چیزی جز فرایند کاربرد مؤثر زبان نیست.زبان در بسترها و بافتهای گوناگون تکوین و تکامل مییابد و به همین دلیل،هر زبانی حاصل معانی و جهانبینیهای متفاوتی است.بنابراین، لازم است برای فهمپذیری زبان،اقدامات خاصی صورت گیرد.انجام این اقدامات،در حوزههای خاصتری چون«زبان دینی»،بسیار عملیاتی به نظر میآید.در مقاله حاضر، «چشماندازهای خاص به زبان»به صورت مختصر معرفی میشود و جایگاه«زبان دینی»و «تعلیمات دینی»نیز مورد بررسی قرار میگیرد.در پایان نیز هرمونتیک تعلیمات دینی،با نظر به سه الگوی«پدیدارشناختی»،«معنوی»و«واقعگرایی انتقادی»مورد بحث قرار گرفته و نمونههای عملی کاربرد الگوها در کلاس درس معرفی میشود.
ملخص الجهاز:
"تعلیمات دینی نقش مؤثر خود را ایفا کند،نیاز به تیزبینی توأمان معلم و دانشآموز در
این امر نیز موجب میشود توان بحث دربارهء هریک از موضوعات تقویت گردد افزون بر این،کاربرد زبان در سطح مطلوب،باعث میشود رویکرد نظاممندی به
تنها راه توجه دادن افراد به امور پیچیده دینی،توجه به شیوه کاربرد زبان دینی است.
زبان ویژه تعلیمات دینی،مستلزم تفسیرهای ماهرانه است تا دانشآموزان نحوه
درک و فهم یکسانی از موضوعات دینی را از سوی دانشآموزان داشت؛بلکه باید این
برای ساماندهی اقدامات مربوط به ایجاد پیوند میان زبان دینی و فرایند یادگیری،در
معلم تعلیمات دینی،نباید فرض کند که زبان دینی بدون هرگونه شرح و بسطی
زبان دینی سه نقش اصلی در کلاس درس تعلیمات دینی به عهده دارد که باید به خوبی
از کارهای مهم معلم تعلیمات دینی،آن است که زمانی کافی را برای تعریف مفاهیم
که زبان مورد استفاده برای ارائه مفاهیم دینی در کلاس درس،بسته به توانایی معلم در
دیوید هی،به معلمان تعلیمات دینی ارائه کرده است(هی،1985؛هاموند و دیگران،
افول دین فرانمیرسد؟هی،بر این باور است که تجارب دینی و روحانی،رشد و
آنچه هی ادعا کرده است،منطق جدیدی را برای شیوه ارائه تعلیمات دینی پی
در الگوی معنوی،زبان ابزاری برای ابزار تجربه درونی دین است.
فرصت برای ر خنه آنها به درون الگوی تجربی-بیانی تعلیمات دینی معنوی،
دانشآموزان را در کلاس درس بدون هرگونه ابزار تکوینی دستیابی به اصطلاحشناسی دینی رها کرده است.
دانشآموزان در کلاس درس تعلیمات دینی،مجاز به کاربرد اصطلاح خاص خود
در کوششهای مربوط به ارائه تعلیمات دینی،زبان خاصی شکل گرفته است که از آن"