ملخص الجهاز:
"دروانهای مختلف اوج و افول رادیو در سپهر رسانهای مورد توجه قرار گرفته و در همهء این دورانها،عنصر صدا به عنوان مهمترین عنصر و ماده اساسی تولید برنامههای رادیویی ذکر شده است.
یکی از نکات شایان توجهی که در این فصل آمده تشبیه رسانههای مختلف به مسیرهایی است که از طریق آنها پیام به مخاطبان میرسد باید توجه داشت که از چه راهی چه نوع مجموعهای قابل حمل است،یا به عبارت دیگر از چه راهی بدون فوت وقت و با کمترین هزینه میتوان به مقصد رسید.
همچنین در این فصل تفاوت اساسی بین رسانههای سرد و گرم به طور کلی و تفاوت رادیو(رسانه گرم)و تلویزیون(رسانه سرد)بهطور خاص بحث شده و قدرت قابل توجه رادیو در برقراری ارتباط عمیق و ایجاد تخیل در مخاطب و همچنین سرعت انتقال پیام به عنوان یک ویژگی منحصر به فرد رادیو،مد نظر مؤلف قرار گرفته است.
در این فصل از کتاب همچنین رهیافتهای چگونگی نفوذ رسانه بر مخاطب،(رهیافت رفتارگرایی،رهیافت رهبری عقاید،رهیافت فرهنگی،رهیافت گزینش مخاطب)مورد توجه قرار گرفته است و نیز رویکردهای اصلی شناخت مخاطب که عبارتند از: 1-تأثیر رسانهها 2-نقد متون ادبی 3-مطالعات فرهنگی 4-استفاده و رضامندی از رسانهها 5-تحلیل دریافت پیام بهطور مفصل بحث شده است.
عناصر اصلی ارزیابی برنامهها از نظر مؤلف عبارتند از:اصول و سیاستهای سازمان،اهداف و محورهای طرح مصوب برنامهها، ویژگی و اهداف شبکهها که میتوانند به اعتبار بخشی معیارها و شاخصهای طراحی شده به منظور ارزشیابی،کمک کنند،گرچه شاخص ارزشیابی در برنامههای مختلف و شبکههای مختلف با یکدیگر متفاوت است اما نهایتا همگی در عناصر اصلی ذکر شده ریشه دارند و توجه به تمام این عناصر برای شاخصسازی دقیق ضروری است."