ملخص الجهاز:
مثال بالا ضمن اینکه روشنگر اهمیت محیط فرهنگی و اجتماعی در تربیت است ما را متوجه سوآل دیگری میکند که در زمینه مباحث مربوط به جنبههای اجتماعی تربیت مطرح است و آن اهمیت فرهنگ کلی 2 جامعه و فرهنگهای فرعی 3 آن در تربیت است که مربیان باید بآن توجه خاص مبذول دارند.
تضعیف عوامل سنتی و بحران ارزشهای دینی و معنوی ناچیز بودن اثر تربیت مستقیم را آشکارکرد و خلائی در بین فعالیتهای تربیتی بوجودآورد که صورت وحدانی خود را از دست داده بودند و همین امر موجب شد که مربیان به مطالعات و تحقیقات تربیتی تطبیقی بپردازند که ازجمله مباحث قابل توجه در این زمینه مطالعه چگونگی رشد و پرورش کودکان در جوامع و فرهنگهای مختلف را میتوان بحسابآورد.
طبق این نظریه عوامل بیشماری که در فرهنگ و جامعه دست در کار تربیتاند و شخصیت موجود آدمی را شکل میدهند یا نادیده گرفته شدهاند و یا نیرویسازندگی و جهت بخشی آنها بحساب تربیت مستقیم منظور شده است.
مطالب بالا ما را بطور کلی متوجه اهمیت جنبههای اجتماعی تربیت میکند حال میخواهیم ببینیم زیر عنوان جنبههای اجتماعی تربیت چه مطالبی بصورت مشخص و محدود مورد بحث واقع میشوند و مربیان از این رهگذر چه رهآوردی دارند؟ البته در اینجا نمیتوان کلیه مباحث مربوط را ذکر کرد بلکه فقط به رئوس مسائل مورد بحث اشاره میشود: 1-نخست موضوع فرهنگ الگوی فرهنگی و فرهنگ فرعی مورد بحث است در این زمینه از تأثر پذیری فرد از محیط فرهنگی و چگونگی رشد و توسعه شخصیت فرد صحبت بمیان میآید.