ملخص الجهاز:
علاوه بر دانشجویان رشتهء ادبیات فارسی،همهء شعرا، اهالی ادبیات و شعر،علاقهمندان به این دو زمینه،به ویژه جوانان،حتّی در سطح دانشآموزان دبیرستانی،میتوانند از این اثر به خوبی بهره ببرند؛زیرا شیوهء سهل و ممتنع تألیف آن سبب ایجاد ارتباط کتاب و تفهیم مطالب آن به هر طیف و دسته،در هر سطح از دانش و آگاهی دربارهء ادبیات و شعر میشود؛شیوهای که آشکار میسازد دکتر محمّد تقی گودرزی به ابزار و لوازم مهّم آموزش و تدریس مجهّز و مسلّط است؛ابزار و لوازمی چون دانش وسیع،شناخت دقیق طیف مخاطبین،آگاهی به روش تدریس *سمرغ خیال؛درسنامهء بیان پارسی *دکتر محمد تقی گودرزی *چاپ اول،تهران:کلک سیمین،1387 و آموزش،ابداع در روش و صمیمیّت و صادق بودن با آموزش گیرنده و مخاطب خود.
3. شمار فراوان جدولهای آموزشی مندرج در کتاب نیز در برقراری دقیقتر تعامل آموزشی میان مؤلّف و مخاطب نقشی مهمّ و بارز ایفا میکند؛به عنوان نمونه،به 654 نمونهء شعر و 49 ارجاع به دیدگاههای برگرفته از کتب معتبر و 297 جدول آموزشی تنها در بخش یکم کتاب(تشبیه)اشاره میکنم،که ناگفته پیداست فقط و فقط برای یافتن این همه نمونهء متناسب از میان آثار و اشعار بیشمار،چه مایه زمان و ذهن و توان هزینه شده است.
این نمونهها دست چینی از ابیات،تکّهها و فرازهای دلکش اشعار کهن و معاصر را،به سلیقهء مؤلّف نیز در اختیار خواننده میگذارند که در این میان،شماری از ابیات صامت بروجردی،شاعر و مرثیهسرای نامی بروجردی،نیز جلب نظر میکند،و شاید انتظار اینکه تناسبی افزونتر میان اشعار کهن و معاصر از حیث تعداد برقرار باشد و یا در انتخاب شعرا و نمونهء شعرشان کوشش شده باشد که از اغلب اثر گذاران و صاحبان سبک و شیوه در کتاب نمونهای ذکر شود، متّه به خشخاش گذاشتن و توقّعی بیجا باشد؛به ویژه با توجّه به آموزشی بودن اثر و دشواری و سنگینی کار؛چرا که در آن صورت، دکتر گودرزی میبایست ده سال دیگر زمان به ده سالی که برای تألیف این اثر صرف کرده است،اضافه مینمود.