خلاصة:
جهانی شدن بازارها، یکپارچگی اقتصاد جهانی، رقابت شدید، عدم اطمینان، ناپایداری محیط تجارت در سطح جهان الزامات نوینی را برای کشورهایی که علاقه مند به بقا و رقابت در محیط پیچیده و ناپایدار اقتصاد جهانی هستند، پدید آورده اند. این الزامات، در برگیرنده مواردی همچون استفاده از ابزارها، تکنولوژی ها و روش های جدید برای انجام فعالیت های تجاری از جمله صادرات است. با توجه به این که به زعم برخی از صاحبنظران، اقتصاد آینده اقتصاد شبکه محور خواهد بود، برخورداری از توانمندی های همچون توان صادرات به روش الکترونیکی برای حضور موفق در چنین اقتصادی ضرورت دارد.
در این تحقیق تاثیر کاربرد تجارت الکترونیکی بر میزان صادرات فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه گیری و پیشنهادات لازم ارایه گردیده است. در این تحقیق ضمن مرور ادبیات نظری تحقیق، به تبین موضوع و روش تحقیق پرداخته است.
برای اجرای پژوهش از روش میدانی که با مطالعه کتابخانه ای مورد پشتیبانی قرار گرفته، استفاده شده است. نمونه آماری شامل شرکت های عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی است. پس از بررسی ادبیات تحقیق و تجزیه و تحلیل شاخص های توانمندی های تجارت الکترونیکی 24 شاخص اصلی در قالب سه متغیر بهبود کارایی فرایند صادراتی، افزایش درآمد و کاهش هزینه های صادراتی، شناسایی و تدوین گردید و داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری شد و از تکنیک های کمی و کیفی آماری برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است که نتایج حاصله حاکی از تاثیر مثبت و معنی دار کاربرد تجارت الکترونیکی بر میزان صادرات و سه متغیر مورد ارزیابی می باشد.
با توجه به نتایج حاصل از تحقیق به سیاستگذارن دولتی فعال در زمینه صادرات و همچنین مدیران فعال در زمینه صادرات توصیه می گردد هرچه بیشتر به امر تجارت الکترونیکی به منظور توسعه صادرات، در تدوین سیاست های صادراتی خود توجه لازم را منظور دارند.
ملخص الجهاز:
"1 (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 6-اثرات تجارت الکترونیکی بر توسعه صادراتفرضیات تحقیق با توجه به ادبیات تحقیق و نظریههایی که در مورد توانمندیهای تجارت الکترونیکی بر صادرات مطرح شده است،فرضیههای زیر مطرح میشود:فرضیه اصلی بین استفاده از تجارت الکترونیکی و بهبود عملکرد صادراتی2شرکتهای صادرکننده فرآوردههای نفت،گاز و پتروشیمی رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد.
: H1 نتایج حاصل از آزمون t تک نمونهای در مورد متغیر بهبود کارایی صادراتی شرکت در جداول(4)آمده است: جدول 4- (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به نتایج حاصل از آزمون آماری صورت گرفته و با توجه به آنکه عدد معنیداری مشاهده شده برابر با صفر بوده و از سطح معنادار 05/0 کمتر است فرض صفر رد میشود و در سطح 95 درصد فرض مخالف یعنی استفاده تجارت الکترونیکی بر بهبود کارایی صادراتی موثر است،مورد پذیرش قرار میگیرد.
: H1 نتایج حاصل از آزمون t تک نمونهای در مورد شاخص افزایش درآمد صادراتی شرکت در جداول(5)آمده است: جدول 5- (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به نتایج حاصل از آزمون آماری صورت گرفته و با توجه به آنکه عدد معنیداری مشاهده شده برابر با صفر بوده و از سطح معنادار 05/0 کمتر است فرض صفر رد میشود و در سطح اطمینان 95 درصد فرض مخالف یعنی استفاده تجارت الکترونیکی بر افزایش درآمد صادراتی موثر است،مورد پذیرش قرار میگیرد.
5)با توجه به نتایج بیان شده تحقیق حاضر بیانگر تاثیر فراوان تجارت الکترونیکی بر میزان صادرات شرکتهای صادرکننده فراوردههای نفت،گاز و پتروشیمی از جوانب مختلف میباشد،که این امر نیازمند توجه هرچه بیشتر شرکتهای موجود در این صنعت را برای بهرهبرداری از این فناوری نوین به منظور افزایش توانمندی رقابتی شرکت در سطح بین المللی و بهرهمندی منافع آن میباشد."