خلاصة:
هدف پژوهش حاضر مقایسه الگوی ترسیمی و توانایی سازماندهی و حافظه دیداری– فضایی کودکان با و بدون اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی است. این پژوهش از نوع علّی مقایسهای بود، برای انتخاب نمونه، از بین مدارس ابتدایی پسرانه منطقه 9 شهر تهران، دو مدرسه به صورت تصادفی انتخاب و از بین دانشآموزان آنان 80 نفر (40 نفر با اختلال، 40 نفر عادی) به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. انتخاب کودکان با اختلال بر اساس پاسخ معلمان به فرم غربالگری محقق ساخته و فرم معیارهای راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی (انجمن روانپزشکی آمریکا، 2000) صورت گرفت. برای گردآوری دادهها آزمون تصاویر پیچیده آندره ری در دو مرحله در اختیار آزمودنیها قرار داده شد و پس از ترسیم تصاویر نمرهگذاری گردید. تحلیل اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون t برای گروههای مستقل نشان داد که الگوی ترسیمی و توانایی سازماندهی و حافظه دیداری- فضایی کودکان دارای اختلال ضعیفتر از گروه بدون اختلال است (05/0>p). بر این اساس، میتوان نتیجهگیری کرد که کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی در برخی از کارکردهای اجرایی و تواناییهای دیداری- فضایی مشکل دارند. این یافتهها را میتوان در تشخیص و درمان استفاده کرد.
ملخص الجهاز:
"ir همکاران علمی این شماره (سـال سوم – شماره اول– شمـاره پیاپی (4)- بهار و تابستان 1392) اعضای محترم هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی کشور که در داوری و ارزیابی مقالات این شماره با مجله پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری، همکاری داشتهاند، معرفی شده و از خدمات علمی آنها تقدیر میگردد.
هدف مجلهی پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری گسترش نظری و عملی شناختی و رفتاری در زمینههای روانشناسی، توانبخشی، کودکان با نیازهای خاص، مشاوره،اعصاب و روانپزشکی و در نهایت تولید علم در این زمینهها است مجلهی پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری، مقالههایی را که نتیجهی طرحهای پژوهشی، تحقیقات اصیل و نقدهای معتبر و ارزنده در زمینههای روانشناسی، مشاوره و کودکان با نیازهای خاص باشد، به چاپ میرساند، مقالههای دریافتشده، ابتدا توسط هیأت تحریریه مورد بررسی قرار گرفته و در صورت انطباق با اهداف و معیارهای مجله و پس از داوری مقدماتی، بدون نام، برای ارزیابی به سه داور صاحبنظر ارسال میشود."