ملخص الجهاز:
"مصرفکنندهشبکههایمتروی تهران،لندن،توکیو و پاریس (به تصویر صفحه مراجعه شود) محمد علی علی طاهریقطار زیرزمینی یا مترو،سیسیتم حمل و نقل ریلی است کهمعمولا در مناطق شهری از آن استفاده میشود و قابلیت جابهجاییمسافران زیادی را دارد.
پتانسیل و حجمجابهجایی مسافر توسط مترو در شهرها آن چنان عظیم است کهوسایل نقلیۀ ریلی دیگر را یارای رقابت با آن نیست و از این روشهرهای بزرگ،محور اصلی حمل و نقل عمومی را روی این (به تصویر صفحه مراجعه شود)وسیلۀ نقلیۀ ریلی بنا نمودهاند.
متروی پاریس از نظر طول با 780/5 کیلومتر(مجموعۀ و روی زمین)سومین مترو گسترده جهان است که درسال 1900 به نماسبت نمایشگاه جهانی به بهرهبرداری رسید.
به علاوه برای کسی مثل من که آن موقع یک دانشجویجامعهشناسی بودم،دیدن این همه در آدم عجیب و غریب و متنوع (به تصویر صفحه مراجعه شود)با فرهنگهای مختلف و زبانهای گوناگون در مترو بسیار جالبو آموزنده بود.
به عبارتی نه تنها خطوط مترو درتمام شهر گسترده است بلکه در متروی پاریس همه جور آدم پیدامیشود کرد،یعنی به استثناء اقشار بسیار پولدار و یا بسیار فقیرهمۀ مردم از مترو استفاده میکنند.
3)بلیت:هر چهار شهر از این نظر تقریبا مشابه هستند با اینتفاوت که در سه شهر اروپایی میتوان کارتهای مترو را از طریقاینترنت شارژ نمود و هم از آنها برای اتوبوس استفاده کرد.
مسؤولین امر به جای هزینهکردن و پرداختن بر روی گزینههای دیگر،باید تمرکز خود را برروی گسترش مترو به عنوان رکن اصلی حمل و نقل عمومی کشورقرار دهد تا نه تنها تهران،بلکه شهرهای بزرگ دیگر نیز از متروبهرهمند شوند تا بسیاری از مشکلات به وجود آمده از جمله مصرفغیربهینه بنزین،آلودگی هوا و ترافیکهای سنگین در شهرها مرتفعگردد."