ملخص الجهاز:
"1اما در نسخهء اصلی،و ذیل نام یاقوت که به نظر میرسد بعدا به آن افزوده شده تراشیدگیی وجود دارد،هرچند قرائت اصلی این متن نیاز به تحقیق دارد.
برای مثال اگر بتوان در جایی دیگر بر گفتار دربارهء سبکهای مختلف کتابت تأییدی پیدا کرد شکهای برجای مانده به قدر کافی برطرف میشود و این احتمال بعید باقی میماند که متن موجود گلچینی باشد از آثار دیگران که توحیدی آن را گردآوری کرده است.
با توجه به کتاب عقد(ج 2،ص 651 به بعد)مشاهده میشود که گفتارهای شماره 82،92،23(و نیز 96 و 17)به هان ترتیبی است که در کتاب توحیدی آمده است،اما میان این دو نویسنده از نظر کاربرد کلمات یکسان در گفتارهایشان،اختلاف بسیار وجود دارد.
091 67-عبد الله بن طاهر بر پشت نامهای دوستانه که کسی تسلیم او کرد این نکته را نوشت: بسیار زیبا نوشته شده جز آنکه نویسنده بسیار اعرابگذاری کرده است.
شمارهء 11،یادداشت 85:ابو اسحاق بن ثوابه که ابن اثیر مرگ او را در سال 943 ذکر کرده و در سمت رییس دیوان رسایل او را مقدم بر ابراهیم بن هلال الصابی دانسته،احتمالا یکی از افراد این خاندان بوده است.
همان،حیوان،ج 1،ص 22؛عقد ج 2،ص 351؛صولی،47؛بیهقی،ج 1،ص 6؛تنوخی ورق b 44 و b 54؛ماوردی،12؛ثعالبی،تمثیل،02 و همان،ثمار؛ابن عبد البر،83؛غزالی،احیاء، ج 3،621(کتاب آفات اللسان)؛لخمی،ورق a 6؛نویری،ج 7،02؛سراج الحسنی،ورق a 41؛سیوطی، اتقان،968؛نسخهء خطی پوکک 73،ورق a 57،برای مثال،بخش دوم را میدانی،ج 2،661 به بعد نقل کرده است.
304(Oxford 1835) عنوان نسخهء خطی چنین است:انیس السائب و الجالس الصالح یا الکشکول اما به نظر میرسد که این کتاب با کشکول عاملی یکی نباشد."