خلاصة:
ضرورت توجه به سرمایه¬ی انسانی و سرمایه گذاری در آن، در تحلیل¬های اقتصادی و ادبیات مربوط به آن تا حد زیادی روشن و آشکار است. اکثر مطالعات مربوط تنها بر نقش آموزش که تأثیری مثبت بر ارتقاء بهره¬وری نیروی کار دارد، متمرکز شده¬اند. اما باید در نظر داشت که علاوه بر آموزش، تجربه و سلامت نیروی کار نیز ابعاد اصلی سرمایه¬ی انسانی را تشکیل می¬دهند. هدف مقاله ی حاضر، بررسی نقش کیفیت نیروی کار در قالب متغیرهای آموزش، تجربه و سلامت نیروی کار بر رشد اقتصادی است. در این مقاله یک تابع تولید کل بر مبنای معادله ی دستمزد مینسر و داده های 75 کشور به تفکیک سه گروه درآمدی تخمین زده شده است. تابع تولید برای دوره ی 2000-1960 با روش داده های تابلویی مورد برآورد قرار گرفته است. نتایج برآورد مدل در کشورهای با درآمد بالا حاکی از اثرگذاری مثبت و معنی دار متغیرهای آموزش، تجربه و سلامت نیروی کار و شاخص امید به زندگی بر رشد اقتصادی بوده است. در کشورهای با درآمد متوسط نیز این نتیجه تأیید شده است. در کشورهای کم درآمد نیز تنها متغیرهای آموزش و تجربه ی نیروی کار بر رشد اقتصادی این گروه از کشورها موثر بوده اند.
The necessity of taking human capital and investment into account for economic analyses is clear to a large extent according to the relevant literature. Majority of the studies in this area have exclusively concentrated on the role of education with positive effect on increasing the productivity of labor. However، labor’s experience and health constitute the main part of human capital in addition to education. This research aims at the analysis of the role of the quality of labor in connection with the effect of variables of labor’s education، experience and health on economic growth. In this research، total production function has been used on the basis of Mincer Wage Equation to study 75 countries classified on the basis of income between 1960-2000 in panel data method. In high income countries، the results show a significant and positive effect of the variables of labor’s education، experience and health (proxied by life expectancy) on economic growth. The result is the same in the middle income countries. In low income countries، only the variables of labor’s education and experience have been efficient on economic growth.
ملخص الجهاز:
"پس از رفع ناهمسانی واریانس، نتایج تخمین مدل به روش اثرات ثابت به صورت جدول زیر است: جدول2: تخمین تابع تولید برای کشورهای با درآمد بالا متغیرهای مستقل ضریب آماره t سطح معنی داری موجودی سرمایه 811/0 38/17 00/0 نیروی کار 355/0 96/2 0037/0 آموزش 049/0 30/3 0012/0 تجربه 062/0 09/2 0383/0 مربع تجربه 002/0- 69/2- 0082/0 سلامت(امید به زندگی) 033/0 3 0033/0 مأخذ: برآوردهای تحقیق بر اساس ضرایب برآوردی از معادله (3) برای کشورهای با درآمد بالا سرمایهی فیزیکی در سطح اطمینان بیش از 99 درصد بر رشد اقتصادی این دسته از کشورها تأثیر گذار است، به طوری که بالاترین تأثیر را در مدل به خود اختصاص داده است.
جدول3: تخمین تابع تولید برای کشورهای با درآمد متوسط متغیرهای مستقل ضریب آماره t سطح معنی داری موجودی سرمایه 616/0 71/18 00/0 نیروی کار 386/0 80/7 00/0 آموزش 078/0 64/2 0089/0 تجربه 157/0 67/3 0003/0 مربع تجربه 004/0- 97/3- 0001/0 سلامت (امید به زندگی) 017/0 34/3 0010/0 مأخذ: برآوردهای تحقیق بر اساس نتایج حاصل از برآورد مدل در کشورهای با درآمد متوسط، ضریب متغیر سرمایهی فیزیکی 616/0 است؛ یعنی 1 درصد افزایش در سرمایهی فیزیکی موجب 616/0 درصد افزایش درGDP با سطح اطمینان پیش از 99 درصد شده است.
جدول4: تخمین تابع تولید برای کشورهای کم درآمد متغیرهای مستقل ضریب آماره t سطح معنی داری موجودی سرمایه 484/0 91/10 00/0 نیروی کار 854/0 97/3 0001/0 آموزش 188/0 65/3 0004/0 تجربه 206/0 28/2 0245/0 مربع تجربه 005/0- 10/2- 0377/0 سلامت (امید به زندگی) 002/0 28/0 7731/0 مأخذ: برآوردهای تحقیق نتایج برآورد در کشورهای کم درآمد نشان میدهد که سرمایهی فیزیکی در سطح اطمینان بیش از 99 درصد تأثیر مثبت و معنی داری بر رشد اقتصادی این گروه از کشورها دارد، به گونهای که 1 درصد افزایش در سرمایهی فیزیکی GDP را 484/0 درصد افزایش میدهد."