ملخص الجهاز:
"من برای اینکه هرچه زودتر به نقطهی مرکزی بحث خود برسم از گفتوگوی مفصلتر دربارهی ویژگیهای تکنولوژی دیجیتالی ضبط تصویر و تأثیری که بر تقرب به زندگی،تحرک کار فیلمسازی،شخصی شدن و آسانی عمل و برطرف کردن موانع متعدد در مسیر رویش روایت بر متن استناد دارد چشم میپوشم و در همین حد اکتفا میکنم که بگویم«فناوری»دوربینهای دیجیتالی به نحو بیسابقهای امکان یادداشتهای شخصی تصویری را در تاریخ آفرینش هنر سینمایی بهطور زنده و بیواسطه و بسیار پرتحرک و عمومی و کثیر و طبیعی و خالص فراهم آورده است.
7. عادتستیزی،مشارکت،شهود تصویری از ویژگی هنر اصیل و سلوک عارفان است که ما را از تصاویر کذب به رؤیاهای صدق فرا میخواندهاند این فرایند با واقعیت تألیفی انسان خلاق گره خورده است و بر این حضور زنده تأکید میورزد دوربین دیجیتالی در هر سه مورد امکان نویی برای سازندگان یگانه اثر هنری فراهم میآورد تا با همهی حضور خود در سلوک«تماشا-مشارکت»یک تجربهی زنده شریک شود.
هنر سینمای نوین ایران همواره هنری تجربی بوده است امکان نوین تولید فیلم تجربهای است که با آوانگاردیسم سینمای ما بسیار هماهنگ است باتوجه به سبک سینمای نوین ایران و جریان رویکردگرایی که حاوی به کارگیری از عناصر مستند در متن روایت است، و به لحاظ ماهوی با کاربرد دوربینهای دیجیتالی،تشدید نقش خلاقانه مؤلف،و بهره از خلوت کار خلاق برای تولید تصاویر صادق از زندگی همنواست،از هماکنون میتوان مطمئن بود در صورت مدیریت آگاه ایران در دوران تولید دیجیتالی فیلم سینمایی،نقش بزرگی ایفا تواند کرد."