خلاصة:
در جهت اشاعهی برنامههای درسی جغرافیا،در شمارهی قبل مجله، قسمت اول راهنمای برنامهی درسی استانشناسی از نظر خوانندگان ارجمند گذشت.در این شماره،قسمت دوم را که به مباحثی چون تربیت دینی و عقیدتی،هویت ملی،شناخت محیط محلی و غیره است،مطالعه میکنید
ملخص الجهاز:
"دانشآموزان به مطالعه جغرافیا و تاریخ ملی و ناحیهای،و میراث فرهنگی موجود در مکان زندگی خود و مسائل آن علاقهمند هستند.
در مطالعهی جغرافیا، تاریخ و فرهنگ ناحیهای و ملی،شکلگیری نخستین مراکز تمدنی،پیدایش نخستین شهرها،نقش عوامل جغرافیایی در پیدایش این مراکز،سیمای طبیعی و انسانی ناحیه،تحولات تاریخی ناحیه،چگونگی ورود اسلام به منطقه، میراث فرهنگی و معنوی،رشادتهای مردم در حفظ ایران و اسلام،باورها، نگرشها،ارزشها و آداب و رسوم،جشنها و سنتهای اسلامی،امکانات منطقه،مسائل،چالشها،فرصتها و تلاشهایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در جهت بهبود زندگی مردم صورت گرفته است،مورد نقد و بررسی قرار میگیرد.
با توجه به ماهیت برنامهی درسی استانشناسی که به دنبال پاسخگویی به نیاز دانشآموزان و جامعه،و مطالعهی استان از منظر دیسیپلینهای متفاوت (جغرافیا،تاریخ و علوم اجتماعی،شیوهی معیشت،مردمشناسی و توجه به مسائل اجتماعی و فرهنگی)است،رویکردهای خاص برنامهی درسی،به ناچار تلفیقی از رویکردهای موضوعمحوری،جامعهمحوری،دانشآموزمحوری و حفظ توازن و تعادل بین این رویکردهاست."