خلاصة:
ه وجود ندارد.2) بین شادکامی و موفقیت تحصیلی رابطه وجود ندارد.3)بین سلامت روان و شادکامی رابطه معنیدار وجود دارد؛هر چه فرد از سلامت روان بالاتری برخوردار باشد میزان شادکامی وی افزایش خواهد یافت و همینطور شادکامی فرد، سلامت روان بالاتری را برای وی به ارمغان خواهد آورد.4)بین دانشجویان دختر و پسر از نظر سلامت روان تفاوتی وجود ندارد.5)شادکامی در دو گروه دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری ندارد.6)بین دانشجویان در کشور ما و کشورهای توسعه یافته از نظر شادکامی تفاوت وجود ندارد.
Aim: The aim of this study is to examine the relationship between mental health and happiness with academic success. It is important and inequitable to explore the effective factors on academic achievement of university students who are most intelligent individuals of society and future makers of country. Lack of mental health and happiness can prevent from progress، exalt، and charge ones duties، and this cause to academic failure among university students. Considering academic failure is one of the main problems in higher education، so the aim of this study is to define the relation between mental health and happiness with academic success among university students. Method This research is a survey study .The subjects of the study included180 (58 male، 122female) university students selected by stratified random sampling through Master of Science students from faculty of humanities. The instruments of research included General Health Questionnaire (GHQ-28) and Oxford Happiness Inventory and mean scores were chosen as achievement index. Results: The results of correlation analysis indicated that there is no significant relationship between mental health and happiness with academic achievement، but the results is indicator of significant negative relationship of mental health and happiness. In addition، there is not any significant relationship in mental health and happiness of male and female university students. Performing of educational and preventive programs can improve and promote mental health and academic situation in order to raise esprit level of university students. Conclusions: The results of the study indicates: 1- There is not a relationship between mental health and academic achievement .2- There is not a relationship between happiness and academic achievement.3-There is a meaningful relationship between mental health and happiness. As much as the rate of mental health improves، the happiness of the individual increases and happiness improves by mental health.4- There is no difference between girls and boys in mental health.5- There is no meaningful difference between girls and boys happiness. 6- There in no significant difference between happiness of girls and boys in universities of Iran and developed countries.
ملخص الجهاز:
2-هنچنین نتایج آزمون هنبستگی پیر سون نشان میدهد که بین دو متغیر سلامت روان و شادکامی همبستگی معنادار0/06-وجود دارد.
با توجه به اینکه مقدار t به دست آمده 86% با سطح معناداری 0/649 میباشد،میتوان گفت بین دانشجویان دختر و پسر از نظر سلامت روان تفاوت معنادار وجود ندارد.
4-با توجه به اینکه مقدار t به دست آمده 0/41 با سطح معناداری 0/988 میباشد،میتوان گفت بین دانشجویان دختر و پسر از نظر شادکامی تفاوت معنادار وجود ندارد.
بین سلامت روان و موفقیت تحصیلی دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد.
یافتهها برای بررسی رابطه بین متغیرهای سلامت روان و شادکامی با موفقیت تحصیلی از ضریب همبستگی پیر سون استفاده شده است.
همچنین نتایج آزمون همبستگی پیر سون نشان میدهد که بین دو متغیر سلامت روان و شادکامی همبستگی مثبت معنادار r--0/60 وجود دارد.
با توجه به اینکه مقدار t بدست آمده 86%با سطح معناداری 0/649 میباشد میتوان گفت بین دانشجویان دختر و پسر از نظر سلامت روان تفاوت معنادار وجود ندارد.
با توجه به اینکه مقدار t بدست آمده 0/41 با سطح معناداری 0/988 میباشد میتوان گفت بین دانشجویان دختر و پسر از نظر شادکامی تفاوت معنادار وجود ندارد.
هدف عمده پژوهش حاضر بررسی رابطه سلامت روان و شادکامی با موفقیت تحصیلی دانشجویان بود و در این راستا چند فرضیه طراحی و آزمون گردید.
»نتایج پژوهش نشان داد که بین سلامت روان و موفقیت تحصیلی رابطه وجود ندارد.
»نتایج پژوهش نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر از نظر سلامت روان تفاوتی وجود ندارد.