ملخص الجهاز:
"در کتاب اوستا نام این جشنها یاد شده و زمان برگزاری آنها چنین است: اولین گاهنبار در چهل و پنجمین روز سال(پانزدهء اردیبهشتماه).
در نوشتههای پهلوی مدت هریک از گاهنبارها پنج روز بوده و روز اصلی آخرین روز این مراسم است3و نیز هریک از گاهنبارها را بترتیب زمان پیدایش آسمان،آب،زمین،گیاه،حیوان و انسان مینویسند و چنین آمده که:اورمزد در شش گاه که مجموع ایام آن 063 است جهان و موجودات را بیافرید.
2-افزار1بود همچون خورگ2آتش به روشنی،ازآنروشنی ازل -از او همه دام و دهش3به ساخت و چون به ساخته بود او را اندر تن برد،او را سه هزار سال اندر تن داشت4و او را همی افزود5و خوب همی ساخت (1)-افزار:در پهلوی هم بمعنی افزار و آلت است و هم بمعنی شکوه و قدرت.
اهریمن ضدی بصورت وزغ مخالف آن درخت در آب ژرف آفرید برای آنکه به هوم زیان برساند و برای نگاهبانی آن اورمزد ده خر ماهی آفریده است که همواره دور هوم حلقه زدهاند سر یکی از آنها بجانب وزغ میاشد و نافرجام دنیا در کشمکش خواهند بود.
متن پهلوی (به تصویر صفحه مراجعه شود) کتابهائی که مورد استفاده قرار گرفته است: نام کتاب مؤلف یا مترجم نام کتاب مؤلف یا مترجم 1-آئینهء دین مزدیسنی،کیخسرو شاهرخ 2-ارداویرافنامه،دکتر رحیم عفیفی 3-ایران کوده 61،دکتر صادقکیا 4-ایران در زمان ساسانیان،رشید یاسمی 5-حماسه سرایی در ایران،دکتر ذبیح الله صفا 6-خرده اوستا،پور داود 7-روایات پهلوی ارواد بامانچی 8-روایات داراب هرمزدیار باهتمام رستم اونوالا 9-زند آکاسیه انکلساریا 01-زند و هومن یسن،صادق هدایت 11-صد در بندهشن ارواد بامانجی 21-کیانیان،دکتر ذبیح الله صفا 31-گاه شماری در ایران قدیم،تقیزاده 41-واژه نامه بندهشن،بهار 51-وندیداد،محمذد علی حسنی 61-یشتها،ج 1 و 2،پورداود (35)-روشن:یکی از مفسران پهلوی در قرن نهم میلادی."