ملخص الجهاز:
"بنابراین هواشناسی علمی است نوبنیاد و دو موضوع زیر این امر را ثابت مینماید: 1-اولین کوشش برای طبقهبندی ابرها در سال 2081 بوسیلهء لامارک2بعمل آمده و پس از آن تا سالهای آخر قرن 91 کوشش دیگری بعمل نیامده است تا اینکه در سالهای آخر قرن نوزده طبقهبندی ابرها که بوسیلهء هیلدربراندسون3و آبرکرومبی4پیشنهاد گردید بصورت بین المللی پذیرفته شد.
پس از این حادثه مارشالوایان21از لووریه31 میخواهد که در این مورد تحقیق کند که آیا این واقعه میتوانسته است با خبردادن از این انقلاب جوی قابل اجتناب باشد؟ لووریه پس از تجسس فراوان و استعلام از مؤسسات علمی اروپائی مسیر«انقلاب جوی»را تعیین میکند سپس با استفاده از تلگراف الکتریکی (7)- Mariotte (8)- Gaylussac (9)- Lavoisier (01)- Laplace -------------- (11)- Crimee (21)- Vaillant (31)- Le-Verrier که تازه اختراع شده بود ادارهای بنام«ادارهء اعلام طوفان»بنفع کشورهای اروپائی ایجاد مینماید که همه روزه بررسیهای خود را تلگرافی به پاریس گزارش میدهد.
در سال 0291 ادارهء ملی هواشناسی فرانسه شروع به تشکیل و تمرکز ایستگاههای هواشناسی کشتیهای روی اقیانوس اطلس نمود و با بهرهبرداری از کوششهائیکه پس از این تاریخ بکمک ژاککارتیه41صورت گرفت بانجام کارهای زیر نیز موفق گردید: 1-تأمین اقدامات حفاظتی مؤثر در سال 0391 در اولین پرواز هوائی مستقیم و بدون توقف پاریس نیویورک بوسیلهء کست51و بلونت61.
تا موقعی که یک قمر هواشناسی ساخته شود که بتواند نسبت بزمین ثابت بوده و از ارتفاع تقریبا 00063 کیلومتری زمین تصویری دائمی از (23)- Photogrammetrie یک نیمکره کامل تهیه کند باید در آیندهء نزدیکی اقمار کاملتر دیگری را بصورت شبکهای در مدار تقریبا قطبی قرار دهند تا اینکه اطلاعات نسبتا کاملتر و منظمتری فراهم شود."