ملخص الجهاز:
"در واقع برخی ازمنتقدان فیلم حضور گروه کر در افرودیت توانا را وسیلهایدلبخواه برای خنداندن تلقی کردهاند؛مثلا در این جمله«وسیلهای که به خوبی فراسوی محدودیتهای کمیک خودمیرود»،به نظر میآید که تمهید مناسب استفاده از گروه کرکه نقاب تراژدی بر چهره زدهاند به خودی خود بازتاب یکیاز قهرمانان وودی آلن است:«آه،سرنوشت لعنتی بهتر استاصلا به بعضی فکرها فکر نکنی!»و جملهی«چرا اکنونیک کودک سرگردان شده است؟»تابع قانون بازگشتهایکاهش یابنده میشود.
به نظر میآید گروه کر یونانی در افرودیت توانا برگرفتهاز یک اجرای ادیپ شاه هستند که در آمفیتئاتری در یونانبرگزار میشود(در اصل این تماشاخانهی یونانی درتائورمینا،واقع در سیسیل است).
ارکستر دیک هایمن و اجرای پرشورگروه کر از این ترانهها و طراحی رقص ممتاز گراسیهلادانیل،با گروه کر ترانهها و رقص تقریبا غیریونانی تلفیقمیشوند تا چیزی را پدید آورند که شاید قدرتمندترین وفراگیرترین تکنماد آلن برای تأیید هستیشناختی تأثیر آنبراین واقعیت است که اعضای گروه کر به رغم استعدادکامل و غیرمنتظرهشان در کمدی موزیکال،هرگز کاملاپیوند خود را با تفکرات عبوس و شرایط غمانگیز که ازطریق نقابها و خرقههای تیره بیان میشود از دستنمیدهند.
دنبای استدلال میکند که فیلم غلبهی کمدی برراهنماییهای شوم اعضای گروه کر را با مویههایشان نشانمیدهد؛و مویههایی که قهرمانان تراژیک را تداعی میکندکه زندگیشان نمایانگر سرنوشتهای سیاهی است کهانسان به ارث برده و قانعکنندهترین توجیه برای حضور آنادر فیلمی است که به چنین انتقادی روی میآورد.
باتوجه به توانایی فراگیر افرودیت در فیلم،یکی ازتصاویر پایانی فیلم که نزدیکی لنی و آماندا را نشان میدهد(باتوجه به مورد ناموفق قبلی)مناسب به نظر میرسد."