ملخص الجهاز:
"بدون شک،این نوع رفتار ویژگیهایی دارد که مهمترین آنها بدین شرح است: الف-رفتار بهنجار از صاحب رفتار سر میزند،اما خود او نمیتواند به شما بگوید که این رفتار حتما و بیتردید هنجار است زیرا لازم است دیگران دربارهء رفتار انسان قضاوت و آن را برحسب بهنجاری یا ناهنجاری تقسیم کنند.
به تعدادی از این هشدارها اشاره میشود: *لازم است پدر و مادر به کودک و نوجوان کمک کنند تا هویت منحصر به فرد خود را درک کند و بداند کیست و در زندگی چه نقشهایی ایفا میکند یا ایفا خواهد کرد،زیرا احساس هویت قوی در اینکه حق دارد خودش باشد اصرار میورزد درحالیکه کودک دارای احساس ضعیف هویت فقط تظاهر میکند که خودش است2.
*لازم است والدین نقش کودک و نوجوانان را در محیط خانه و اجتماع با اهمیت تلقی کنند تا این نقش در چشم کودک یا نوجوان نیز مهم جلوه کند و آنها را به بالغ شدن و رشد کردن هدایت نماید4.
در مور این موضوع نیز بررسیهای فراوان انجام شده،اما برای رعایت اختصار به نقل چهار مورد اکتفا میشود: *تعلیم و تربیت باید دانشآموزان را تشویق کند تا خود را مطرح کنند و در زندگی مسئولیت بپذیرند،زیرا تجارب هر کس کلید توفیق او در آینده است"6.
*کودکان،نوجوانان و جوانان هنگامی به عزت نفس نایل میشوند که"معلمان و بزرگترها از تحقیر آنان بهطور جدی بپرهیزند و تا میتوانند در برخوردهای خود احترام آنان را رعایت نمایند"7 *معلمان باید بدانند که محیط تربیتی در پرورش مفهوم خود شاگردان تأثیر بسزا دارد و اگر کسی از چنین امکاناتی به نحو مطلوب برخوردار باشد،کمتر با مشکل مواجه میشود، «زیرا مفهوم خود سالم میتواند بزرگترین سرمایهء انسان باشد،ولی مفهوم خود ضعیف مانع پیشرفت او میشود»8."