خلاصة:
این مقاله حاصل بررسی موقعیت مسئلهزایی است که برخی تحقیقات از جمله مطالعهای در سطح دانشکدهء علوم تربیتی آن را به تصویر کشیدهاند.آن موقعیت مسئلهزا عدم توفیق فارغ التحصیلان دورههای آکادمیک مدیریت آموزشی در محیط واقعی سازمان بوده است.در پی آن،این مسئله مطرح شد که چه بسا اصولا فرایند تربیت مدیران فرایندی ناشدنی است.بنابراین،برای بررسی موضوع"امکانسنجی آموزش مدیریت" دیدگاههای صاحبنظران بررسی و تحلیل گردید.بر این اساس،پرسش اساسی این نوشتار آن است که آیا مدیریت آموزشی قابل آموزش است؟نتایج پیشینهکاوی نشان داد که گروهی از صاحبنظران به دلایلی نظیر شکاف میان تئوری و عمل مدیریت قایل به امکانناپذیری آموزش مدیریت هستند.در این مقاله،نقطه نظرات مخالفان آموزشپذیری مدیریت نقد شد و چنین نتیجه شد که نقص مشاهده شده در فارغ التحصیلان،به احتمال بیشتری به کاربران نظریههای مدیریت(آموزههای مدیریتی)و نه دانش فعلی مدیریت مربوط است.کاستیهای این کاربران میتواند به دو عامل(الف)دریافت آموزشهای نامناسب و(ب) ویژگیهای شخصیتی غیر متناسب با شغل مدیریت،مربوط باشد.در صورت پذیرش اصل تعامل آموزههای مدیریت با ویژگیهای کاربر(دانشجوی مدیریت آموزشی)،بایستی افرادی را در دورههای مدیریت گزینش نمود که دارای ویژگیهای اولیهء یک مدیر موفق باشند.ضمنا میتوان به راهکارهای دیگری در آموزش مدیریت در سطح سازمانهای آموزشی اندیشید.رویکرد گردش و ارتقای شغلی همراه با آموزشهای ضمن خدمت مبتنی بر تحقیق عمل یکی از روشهای موثر میباشد.
ملخص الجهاز:
تأملی بر آموزشپذیری مدیریت آموزشی:انتقادها و دیدگاهها دکتر محمود سعیدی رضوانی1-آزاده بهرهمند2 تاریخ دریافت:85/4/3 تاریخ پذیرش:88/8/4 کیده {IBاین مقاله حاصل بررسی موقعیت مسئلهزایی است که برخی تحقیقات از جمله مطالعهای در سطح دانشکدۀعلوم تربیتی آنرا بهتصویر کشیدهاند.
باتوجه بهمسئلۀ بالا،این سؤال مطرح شد که آیا تحصیل در رشتۀ مدیریت آموزشی میتواند موجبانتقال توانایی و مهارتهای لازم برای مدیریت در دانشجویان شود؟بهعبارت دیگر،آیا محتوای این رشتهمیتواند افرادی را بهعنوان«مدیر»تربیت نماید؟آیا اصولا مدیریت قابل آموزش است؟ (1)- Allio بنابراین،در این مقاله،ابتدا دیدگاههای موجود راجع به آموزشپذیری مدیریت،بهمفهوم فرآینداعطای توانایی مدیریت به افراد غیرمدبر"یعنی دانشجویان رشتههای کارشناسی و کارشناسی ارشدمدیریت"معرفی شده است.
بهعنوان نمونه،دنستن و گری3(2001)با استفاده از رویکرد شون،مبتنی ساختن"پرورش مدیریت"را بر تأمل انتقادی4و ساخت مفاهیم مرتبط با مدیریت را براساس ساخت(*)لازم بهذکر است که شواهدی نیز حاکی از موفقیت نسبی فارغ التحصیلان رشتۀ مدیریت آموزشی درمقایسه با سایر مدیران(فارغ التحصیلان سایر رشتهها)مینمایند(نظیر سید عباسزاده،1380).
&%03727VTMG037G% در توضیح دلیل اول باید متذکر شد که برخی از صاحبنظران اصولا رشتۀ مدیریت آموزشی را علمنمیدانند و ازاینرو،آنرا بهعنوان یک دانش قابل انتقال ارزیابی نمیکنند.
از آنجاییکه(1)- Ikpa (2)- Fiddler (3)- Sternberg بیشترین تأکید این صاحبنظران بهپیشبینیناپذیری موقعیتها میباشد،میتوان چنین نتیجه گرفت که بهصرف آموزش و یادگیری نظریههای مدیریتی نمیتوان به آموزشپذیری مدیریت آموزشی-بهمفهوممقالۀ حاضر-امیدوار بود.
(2)- Ready & Conger (3)- Boaden (4)- Broome & Hughes بهکارگیری این رویکرد در آموزشوپرورش بدینمعنا است که ابتدا فارغ التحصیلان مدیریت را درمشاغل مدیریتی پایینتر بگماریم و سپس،آنها را با روشها و آموزشهای مختلف بهسمتهای بالاترمدیریت آموزشی ارتقاء دهیم.
The making of leaders:A review of the research in leadership development and education.