ملخص الجهاز:
"مقاله نقش نقاشی در تعلیم و تربیت کودکان سوسن معینی نمینی کارشناس ارشد و عضو هیئت علمی گروه نقاشی،دانشگاه الزهرا(س) (به تصویر صفحه مراجعه شود) مژان عقیقی 4 ساله در جامعهیی که در آن تغییرات بسیار سریع و ناگهانی است و ماشینها با رشد تمدن و پیش رفت تکنولوژی به مرور جای انسانها را میگیرند؛روح بشری در فضایی تنگ و بسته دست و پا میزند و احساسات و عواطف لطیف بشری مبدل به بلورهایی از یخ میشود و کودکان قرن تمدن در این دنیای بلورین ظاهر فریب،از درون میسوزند و از بیرون به بلورهای یخ میپیوندند و رشد میکنند.
و الدین و مربیان باید همواره سعی کنند که نقاط مثبت کودکان را شناسایی و مورد تشویق قرار دهند،زیرا در این شرایط است که آنها زمینهی مناسبی برای تلاش،ابراز وجود و نشان دادن قابلیتهای ناشکفتهی خود مییابند.
نظر به آنچه بیان شد،هنر از مدها پیش مورد توجه روانکاوان و روانشناسان برجسته قرار داشته و مطالعات و تحقیقات متعددی در خصوص بررسی حالات روانی هنرمند،تحلیل روان شناسانهی آثار هنری و روانشناسی دوستداران هنر به عمل آمده است.
در استفاده از نقاشی و طراحی برای تشخیص رشد ذهنی و بهرهی هوش (به تصویر صفحه مراجعه شود) مریم رضایی 6 سال و 4 ماه کودکان میتوان به آزمایش ترسیم آدمک اشاره کرد که به آزمایش گودایناف1نیز معروف است.
با این همه باید توجه کرد که براساس تحقیقات انجام شده،آزمون نقاشی برای کودکان 9 ساله و بیشتر،به عنوان یک وسیلهی خوب برای سنجش هوشی تلقی نمیشود،اما برای کسب اطلاعاتی در مورد وضع عاطفی یا رشد حسی و حرکتی میتوان از آن استفاده کرد."