ملخص الجهاز:
"اخیرا ازطرف سازمان بنادر و کشتیرانی دریاچه ارومیهیک فروند اتوبوس دریایی از بندر بوشهربه این دریاچه آورده شده که در فاصله بندرگلمانخانه و جزیره قویون داغی رفتوآمدمیکند این کشتی رویهمرفته در اختیار سازمانحفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربیبوده،در مواقع لزوم مأموران و شکاربانان یامسافران و محققان و فیلمبرداران را به اینجزیره منتقل میسازد مسافت بین بنادر دایردریاچه ارومیه به قرار زیر است: از شرفخانه تا گلمانخانه و بالعکس 65 کیلومتر از گلمانخانه به رحمانلو و بالعکس 55 کیلومتر از شرفخانه به رحمانلو و بالعکس 70 کیلومتر از گلمانخانه به حیدرآباد و بالعکس 55 کیلومتر از شرفخانه به حیدرآباد و بالعکس 125 کیلومتر اکثر کشتیهای موتوری دریاچه ارومیه قبلاز جنگ جهانی اول در روسیه ساخته شده و باذغال سنگ و نفت حرکت میکردند و امروزهاکثر آنها فرسوده شده و غیر قابل استفادهشدهاند،همچنین تعدادی کشتیهای باری کهاغلب آنها در شرفخانه و به وسیله کشتیسازانمحلی ساخته شدهاند و یک فروند کشتی که درکشور امریکا ساخته شده بود چند سالی استمشغول حمل بار و مسافر میباشند.
دریاچه یکی از راههای مهم ارتباطیو تجارتی بین آذربایجان شرقی و غربی وکردستان است زیرا به وسیله بندر شرفخانه کهدرست شمال شرق آن واقع شده میتوانکالاهای تجارتی را با راهآهن به این بندر حملنمود و از آنجا به وسیله کشتی به بندرگلمانخانه و شهر ارومیه و غرب کشور وهمچنین از راه سرو (evoreS) به ترکیه حملنمود از طریق بندر گلمانخانه کالاهای تجارتیرا به داخله کشور از طریق راهآهن بندرشرفخانه به جلفا و روسیه یا اروپا نیز میشودحمل کرد."