ملخص الجهاز:
"ویژگی عمومی کودک (*) tsurtsiM\tsurt cisaB طبق نظریۀ اریکسون،رشد شخصیت و هویت آدمی در طی هشت مرحله به شرح زیر صورت میگیرد، مرحله\طول دوره\نوع بحران روانی-اجتماعی 1-مرحلۀ اول\از تولد تا حدود دو سالگی\امنیت خاطر،در مقابل احساس ناامنی 2-مرحلۀ دوم\دو و سه سالگی\اتکاء بخود،در مقابل شرم و تردید 3-مرحلۀ سوم\چهار تا شش سالگی\ابتکار،در مقابل احساس گناه و تقصیر 4-مرحلۀ چهارم\هفت تا دوازده سالگی\کارآئی،در مقابل ناتوانی و حقارت 5-مرحلۀ پنجم\سیزده تا نوزده سالگی\کسب هویت خود،در مقابل بیهویتی 6-مرحلۀ ششم\بیست تا بیستوپنج سالگی\نزدیکی و صمیمیت،در مقابل انزوا و جدائی 7-مرحلۀ هفتم\بیستوشش تا شصت سالگی\بارآوری،در مقابل بیحاصلی 8-مرحلۀ هشتم\شصت سالگی به بعد\کمال خود،در مقابل سرخوردگی در سال اول زندگی و طرز تلقی اساسی او از محیط زندگیش اینست که «بگیرد».
در این بحران تشکیل هویت،برحسب آنکه سوابق رشد روانی-اجتماعی نوجوان و رفتار کنونی نزدیکانش چه باشد،ممکن (*)یکی از شعرای فارسیزبان نیز از این تعارض و دشمنی یاد کرده و آن را فتنه و شر دانسته و میگوید: {Sاین چه شوری است که در دور قمر میبینم#همه آفاق پر از فتنه و شر میبینم# دختران را همه جنگ است و جدل با مادر#پسران را همه بدخواه پدر میبینمS} است چهار واکنش متفاوت از خود بروز دهد: -برخی از نوجوانان شجاعانه با بحران نوجوانی دستوپنجه نرم میکنند و بر آن فائق میآیند، -برخی دچار تردید و بیتصمیمی میشوند، -برخی محکم به ارزشهای دوران کودکی و هویت قدیم خویش میچسبند،و بالاخره برخی دیگر ممکن است اصلا به مسائل این بحران توجهی نداشته باشند و در مقابل آن هیچ کاری نکنند و خود را از رو در- رویی با مسائل آن عقب بکشند."