ملخص الجهاز:
"عبد الرحمن جامی(898-817 ه ق)با الهام از قرآن،نیزماجرای یوسف و برادران حسود را چنین به نظم کشیده است: {Sشبی یوسف به پیش چشم یعقوب#که پیش هر دو چشمش بود محبوب#بگفتا:خوب دیدم مهر و مه را#درخشنده کواکب یازده را#که یکسر داد تعظیمم بدادند#به سجده پیش پایم سر نهادند#پدر گفتا:که بس گو زین سخن بس#مگو این خواب را زنهار با کس#مباد این خواب را اخوان بدانند#به بیداری صد آزارت رسانند#ز تو در دل هزاران غصه دارند#در این قصه کیت فارغ گذارند؟#نیارند از حسد این خواب را تاب#که بس روشن شود تعبیر این خواب#چو اخوان قصۀ یوسف شنیدند#ز غصه پیرهن بر خود دریدند#چو مجلس ساختند اخوان یوسف#برای مشورت در شأن یوسفS}{o(31)-رک:قرآن کریم،مهدی الهی قمشهای،انتشارات علمی،یوسف(12)آیههای3 و 4: {/«اذ قال یوسف لأبیه یا ابت انی رایت احد عشر کوکبا و الشمس و القمر رایتهم لیساجدین،قال یا بنی لا تقصص رؤیاک علی اخوتک فیکیدوا لک کیدا ان الشیطان للإنسانعدو"مبین/}.
آنچه در پایان جریان زشت حسد با آن همه فساد،نامردمی و قلبحقایق بجای میماند،تباهی و تخریب است به قول مولوی: {Sخان و مانها از حسد گردد خراب#باز شاهی از حسد گردد غراب{o36o}S}عجب اینکه سرانجام آتش فتنۀ حسد دامن حسود را نیز گرفته وبه اعتقاد فریدریش نیچه«کسی را که آتش رشک{o37o}دربر گیرد،سرانجامهمچون کژدم نیش زهرآگین را بسوی خود میگرداند»{o38o}که ابتدای{o(35)-هم حسود محسود تقی یافته را بجرم پیروزی و تعالی محکوم به تحقیر میکند وهم طبق قاعده طبیعی و تأیید ضرب المثل مشهور«فواره چون بلند شود سرنگون شود»هر عروجی را سقوطی در پی است."