ملخص الجهاز:
"»4این آثار از دورترین زمان تاکنون سرودهای اوستایی،سنگ نبشتههای فارسی باستان،متنهای باقیمانده از زمان اشکانیان،متنهای سغدی بودایی،مسیحی و مانوی و نیز مشروحتر از همه آثارموجود و مکتوب فارسی میانه و به دنبال آن فارسی دری را دربر میگیردکه به سبب وجوه مشخصۀ مشترک آنها بخصوص ایرانی بودن از نظرمطالعا ایرانشناسی محققان این بخش از معرفت بشری را به کارمیآید،که در زیر به شرح کوتاهی از کاربرد پژوهشهای زبانشناسیایرانی بویژه مطالعات مربوط به زبانهای باستانی ایران میپردازیم: الف-در ارتباط با زبان و ادبیات فارسی: بررسی و شناخت علمی هر زبان در صورتی مقدور است که علاوهبر مطالعۀ همزمانی،چگونگی رشد و نمو آن را در بستر تحولی آنمورد بررسی قرار دهیم به بیان دیگر بررسی زبان در طول تحول آن استکه سطح آگاهی علمی ما را در جهت شناخت مسائل مبهم و تاریک آن تعالی میبخشد،و این مقولهای است که پژوهشگران زبانشناسی نسبت به آناهتمام ورزیده،سخت بدان عنایت دارند.
در صورتی که اساطیر ما با چنین نگرشی مورد تحلیل و انطباقبا ادوار تاریخی قرار گیرد و در این زمینه از نظریات گوناگون و یافتههایباستانشناسی و روش شناخت اساطیری بهرهگیری لازم به عمل آیدآنگاه است که دیگر اساطیر باستانی ما را برخی به دیدۀ افسانه و دروغنخواهند نگریست بلکه ابزاری خواهد بود که بر بسیاری از ابهامهایباستانشناسی و ابهامهای تاریخی روشنایی خواهد افکند«امروزه بویژهدر مغرب زمین دانش اساطیر،درک و کشف رموز آن،استخراج و تطبیقالگوهای اساطیری شاخۀ وسیعی را در جنب مطالعات مربوط به زبان وفرهنگ و فلسفه و جهانبینی فرق و اقوام کهن تشکیل داده و مطالبتحلیلی و تحقیقی بیشمار در این باب انتشار یافته است»23بر سازمانهایفرهنگی و دانشگاهی ماست که با بسیج گروهی از صاحبنظران نسبت بهجمعآوری اسطورههای ایرانی در زبانهای باستانی و میانه و نوین اهتمامورزند تا این«گنجینۀ خاک خورد سالیان»در معرض تباهی و فراموشیقرار نگیرد و چنانکه حکیم بزرگوار طوس در هزار سال پیش یادآور شدهاست آنها را به چشم حقارت و دروغ ننگرند."