ملخص الجهاز:
"عناوین هفت فصل بخش دوم باز نمودن تاریخ کتابداری در دورانهای فرهنگی خاص-از تمدنهای باستان تاکنون-است و این عناوین را دربر میگیرد:کتابخانه در عهد باستان و دوران فرهنگی نخستین،کتابخانه در قرون وسطی،کتابخانه پیش از دوران نوین ممکن است در مراحل نخستین،انگیزه ایجاد و نظارت و نمایش هدف کتابخانهها مبهم و تاریک بوده باشد،اما از اواخر قرن نوزدهم میلادی واژۀ«اجتماعی»که از کلمه لاتین suicoS مشتق گردید،در انگارههای فکری انسان مقام شامخی کسب کرد.
پس،چرا برای کتابخانه پایگاهی مشابه یک مؤسسه آموزشی در نظر نمیگیرند؟آیا وجود یکی برای دیگری ضروری نیست؟آیا تنها آموزش خواندن،تقاضای مداوم دانش را تضمین کرده،برمیآورد؟برای یک فرد معمولی کاملا طبیعی است که رابطه خود را با آموزشگاه،دانشکده،یا دانشگاهی که قبلا میرفته است قطع نکند؛از سوی دیگر،اگر این فرد به استفاده فعال از کتابخانهها در مراحل مختلف زندگیش عادت میکرد- کتابخانههایی که میتوانند در تمام طول عمر او و نه در یک مقطع زمانی خاص، از نظر معنوی او را تغذیه نمایند-بیتردید احساس بادوامتری نسبت به کتابخانه به عنوان یک نهاد میداشت.
اگر کتابخانه عمومی را در رابطه با سایر کتابخانهها در نظر بگیریم و به تحلیل اهدافشان بهپردازیم،درمییابیم که کتابخانههای دانشگاهی بندرت مشکلات اجتماعی پیش میآورند؛کتابخانه ملی،کتابخانه«معتبر» اجتماع،هدفش در ا نجام تمامی کارکردهای خاصی که به عهده میگیرد متوجه عام مردم است؛اما کتابخانههای دولتی،بخصوص در کشورهای در حال پیشرفت و کمپیشرفته که کتابخانههای اختصاصی آنها به حد مطلوب پیشرفت نکرده است-یعنی آموزش عالی و باسوادی همگانی آنها در سطحی پایین است-باید به تقاضاهای تخصصیتر استفادهکنندگان پاسخ دهند."