خلاصة:
کارآمدی یکی از مفاهیم بنیادی در اندیشه سیاسی است که امروزه در نظامهای سیاسی،بسیار بر آن تأکید میشود.نوشتار حاضر تلاشی است در راستای تبیین مسئله کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه امام خمینی قدس سره ازاینرو با اشاره به مفهوم کارآمدی،شاخصهها و مکانیسمهای آن،دیدگاهها و اندیشههای ایشان را در این زمینه بررسی میکنیم.به گمان نگارنده ازآنجاکه شکلگیری انقلاب اسلامی و اندیشههای امام خمینی قدس سره بر مبنای اعتقادات دینی است،کارآمدی،شاخصهها و مکانیسمهای آن نیز در این راستا بر مبنای الگوی اسلامی استوار است؛شاخصهها و راهکارهایی از قبیل قانونگرایی،مردمگرایی،شایستهسالاری، مصلحت و وحدت که در مقاله بدانها اشاره شده است.
During his exile in Iraq, Imam Khomeini could not benefit from information networks and mass media, due to Iraqi government severe control. However, his journey to Paris andusing the free atmosphere of media there, led to a change in media strategies of the revolution. Finding of this research indicates that in this new strategy by fully applying enormous capacity of media in Paris, political development of the revolution toward their desired goal (regime change) in a faster and smoother fashion.
ملخص الجهاز:
»(امام خمینی،همان،ج 3:205) بههرترتیب پس از آنکه برای امام امکان ادامه فعالیت و مبارزات در نجف وجود نداشت،ایشان ماندن در عراق را صلاح ندید و به همین دلیل ابتدا سوریه را-که تعهداتی در قبال شاه نداشت و انقلابیتر بود-انتخاب کردند-ولی چون سوریه و عراق روابط تیرهای داشتند و با اعلام انتخاب سوریه،عراق مانع خروج امام میشد و از سویی ارتباط امام از سوریه با ایران نیز مشکل بود،قرار شد امام ابتدا به کویت برود،اما عراقیها همان شب به مقامات کویت و ایران اطلاع دادند و بدینترتیب قرار شد کویت امام را نپذیرد.
اما آنچه در اینجا برای ما اهمیت موضوعی دارد،تفاوت شبکه اطلاعرسانی،تبلیغاتی و رسانهای نهضت امام خمینی قدس سره پیش و پس از هجرت تاریخی به پاریس و نقش این شرایط و امکانات رسانهای در هموار کردن مسیر پیروزی انقلاب اسلامی است.
اینگونه بود که صورت اقدامات امام در فرانسه و بازتاب گسترده فعالیتهای ایشان در مطبوعات و رسانههای گروهی از یک سو در گسترش روند پیروزی انقلاب و نابودی رژیم پهلوی و از سویی دیگر در جهانی کردن انقلاب اسلامی تأثیری عمیق داشت و چهبسا اگر ایشان به فرانسه سفر نمیکردند،تحولات سیاسی در ایران به این سرعت روی نمیداد و شاید مسیر تحولات نیز تغییر میکرد.
(بازرگان،انقلاب ایران در دو حرکت:94) «پیر سالینجر»،روزنامهنگار فرانسوی نیز بر این باور است که اقامت امام در فرانسه نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است؛چراکه با تحقق این سفر،یکباره اخبار ایران عنوان بسیاری از رسانههای جهانی شد: با رفتن وی به نوفل لوشاتو در حومه پاریس،آیت الله ناگاه آزادانه به رسانهها دست یافت و آنچنان نمونه حیرتانگیزی شد که تقریبا یکشبه به صورت یک فرد متشخص بینالمللی درآمد.