ملخص الجهاز:
"تکنیک استخدام جنبههای مختلف فعالیت عقلی را که ممکن است هر روز بهرهء تازهای بآدمی دهد برای او حرام کرده است)3 تمدن جدید با قربانی کردن معنویت در برابر مادیت خطای بزرگی را مرتکب شده و خطر این خطا از آنجهت زیاد است که حس طغیان مردم را بیدار نمیکند و همه بآسانی آنرا مانند زندگی زیانبخش شهرهای بزرگ و زندانی شدن در کارخانجات پذیرفتهاند،معهذا کسانیکه در کارهای خود حتی از اندک تلذذ هنری برخوردارند خیلی از آنهائیکه فقط شیئی را بخاطر مصرف آن میسازند،خوشبختترند،بدیهی است که صنعت با شکل کنونی خود ابتکارات و لذات کارگران را زائل کرده است و لا اقل بخشی از ابتذال و تاریکی تمدن حاضر ناشی از زوال حس جمالی و عدم التذاذ از آن در زندگی روزانه است(ص 126-125 فارسی-ص 161-162 عربی).
وی این بیانات را باین گفته که خصلت تهدید دارد و با آنکه از جانب یک دانشمند ابراز شده به فریادهای تهدیدآمیز دینی میماند که معصیتکاران را مخاطب میسازد،پایان میدهد: «انسان امروزی پرداخته محیط خود و عادات زندگی و افکاریست که اجتماع باو تحمیل کرده است،دیدیم که چگونه این عادات لطماتی به جسم و جان ما میزند و دانستیم که در حال حاضر تطابق ما با محیطی که بکمک وسایل علمی در پیرامون خود ایجاد کردهایم بدون انحطاط ممکن نیست،در این مورد علم و تکنولوژی را نباید مقصر شمرد بلکه باید آدمی را خطاکار دانست،ما ندانستهایم که چگونه صواب را از خطا و جایز را از ممنوع بشناسیم و بدین- ترتیب به قوانین طبیعی و سرشتی خود پشت پا زده و گناهی بزرک را که هیچگاه بدون کیفر نمیماند مرتکب شدهایم،اصول آئین علمی و اخلاق صنعتی در برابر حقیقت زیستشناسی ساقط شدهاند،زندگی همیشه بکسانیکه از آن توقع بیجا دارند و قوانین طبیعیش را پایمال میکنند."