ملخص الجهاز:
"هرچنددر بسیاری از کشورها،سرمایهگذاریخارجی در سبد مالی،اغلب بهصورتترکیبی از موارد فوق قابل مشاهده است کهسهم هریک از گونههای اشارهشده درترکیب نهایی سبد،تا حدود زیادی بهرویکردهای سیاستی کشور میزبان برایپرهیز از تهدیدهای بالقوۀ سرمایهگذاریخارجی در سبد مالی،فارغ از گونههای(به تصویر صفحه مراجعه شود)مختلف و کارکردهای ویژۀ هرکدام،منافعزیر را برای اقتصاد ملی به همراه دارد: 1-امکان عرضۀ سرمایۀ اضافی که بهعرضۀ بیشتر اوراق بهادار و کاهش هزینۀتأمین مالی واحدهای سپردهپذیر و توسعۀفعالیتهای سهامی میانجامد.
ایندسته از سرمایهگذاران نهادی به دلیلبرخورداری از پرتفوی متنوعی از اوراقبهادار-ترکیبهای مختلف ریسک وبازده و همچنین افقهای زمای متفاوتسرمایهگذاری-رفتارهای باثباتتری ازخود بروز میدهند،بهعلاوه محدودیتصندوقهای سرمایهگذاری-بهویژهصندوقهای با سرمایۀ ثابت-در فروشناگهانی و پرحجم اوراق بهادار،سبب میشود آثار منفی بالقوۀ سرمایهگذاریخارجی در سبد مالی برای کشور میزبان بهحد اقل ممکن کاهش پیدا کند.
مهمترین مزایای صندوقهایسرمایهگذاری کشوری نسبت به سایرگونههای سرمایهگذاری خارجی در سبدجدول 1-خالص جریان سرمایۀ خصوصیبه بازارهای نوظهور 99-1992 (به تصویر صفحه مراجعه شود)مالی به قرار زیر است: -تسریع در توسعۀ بازارهای مالیکشور میزبان بررسیهای انجامشده در بازارهاینوظهور،ارتباط مثبت و معنیداری میانشاخصهای بازار و فعالیت صندوقهایکشوری را تأئید میکنند.
پذیرش سرمایهگذاریخارجی در سبد مالی در اقتصاد ایران نیزهمانند هر کشور درحال توسعۀ دیگر،نیازمند یافتن راهکارهایی است کهدر ضمن برخوردارسازی اقتصاد ملی ازبیشترین منافع حاصل،به حد اقل کردنتهدیدهای بالقوۀ همراه آن،از جمله بهکاستن از دامنۀ نوسانپذیری بازار اوراق(به تصویر صفحه مراجعه شود)بهادار و ناپایداری جریانهای سرمایهایدر اقتصاد ملی بینجامد.
پذیرش سرمایهگذاریخارجی در سبد مالی در اقتصاد ایران نیزهمانند هر کشور درحال توسعه دیگر،نیازمند یافتن راهکارهایی است که درضمن برخوردارسازی اقتصاد ملی ازبیشترین منافع حاصل،به حد اقل کردنتهدیدهای بالقوه همراه آن،از جمله بهکاستن از دامنۀ نوسانپذیری بازار اوراقبهادار و ناپایداری جریانهای سرمایهایدر اقتصاد ملی بینجامد."