خلاصة:
گردشگری داخلی و بین المللی همچنان یکی از مهم ترین وسایل مبادلات فرهنگی است که تجربه ای شخصی را نه فقط از آنچه که از گذشته به جا مانده، بلکه از زندگی و جامعه کنونی به وجود می آورد. گردشگری فرهنگی یکی از مهم ترین وسایل مبادلات فرهنگی ملت ها و در زمره مهم ترین ابزارهای گفتگوی بین فرهنگی است. این نوع گردشگری عموما بر روی جوامع سنتی تمرکز دارد که در آنها سنن متفاوت، شکل منحصر به فردی از هنر و الگوهای اجتماعی دارند و آنها را از دیگر فرهنگ ها متمایز می سازند. مباحث زیادی درباره تاثیر گردشگری بر تقویت یا تضعیف فرهنگ مکان انجام فعالیت گردشگری وجود دارد. ایران فرهنگی به عنوان یک حوزه گسترده جغرافیایی و یک تمدن غنی و با سابقه، از قابلیت بالایی برای گردشگری فرهنگی برخوردار است. یکی از مهم ترین راهکارهای موثر در توسعه گردشگری فرهنگی در این حوزه، همگرایی و همکاری محدود منطقه ای کشورهای ایران، افغانستان و تاجیکستان است. این مقاله از طریق روش SWOT به بررسی راهبردهای موثر در شکل گیری این همگرایی می پردازد.
ملخص الجهاز:
"همچنین در مادۀ 114 این برنامه آمده است که دولت مؤظف است به منظور اهتمام ملی در شناسایی،حفاظت، پژوهش،مرمت،احیا،بهره برداری و معرفی میراث فرهنگی کشور و ارتقای توان گردشگری،تولید ثروت و اشتغال زایی و مبادلات فرهنگی در کشور،اقداماتی را در طول برنامۀ چهارم،به انجام برساند که یکی از آنها عبارت است از: -شناسایی و حمایت از آثار فرهنگی تاریخی حوزۀ فرهنگی ایران،موجود در کشورهای همسایه و منطقه به عنوان میراث فرهنگی مشترک(سازمان مدیریت و برنامهریزی جمهوری اسلامی ایران،1383:143).
لذا راهکارها و سیاستهای زیر در جهت نیل به این هدف در این کشورها پیشنهاد میشوند: -تأسیس شبکههای ماهوارهای و تلویزیونی مشترک برای آشنایی بیشتر مردم این کشورها با اشتراکات مذهبی و فرهنگی موجود؛ -برگزاری تورهای مخصوص برای مردم این سه کشور جهت بازدید از کشورهای دیگر حوزۀ ایران فرهنگی؛ -توجه به پیشینۀ مشترک این کشورها در کتب درسی و آموزش آن به دانش آموزان و دانشجویان؛ -برگزاری دورههای مشترک دانش افزایی برای متخصصان بخش گردشگری فرهنگی در این کشورها جهت آشنایی با علم روز و نیزتعامل آنها با یکدیگر و بررسی شرایط همکاری و گسترش مراودات بین گردشگران،متخصصان و دانشجویان و اساتید؛ظ -اعطای امتیازات ویژه به کشورهای حوزه ایران فرهنگی برای برگزاری مسافرتهای ارزان قیمت بین این کشورها و بهرهگیری از آشنایی افغانهای دارای سابقه سکونت در ایران برای برقراری ارتباط با مردم افغانستان و تشویق ایشان به حضور در این مسافرتها؛ -برپایی نمایشگاهها با هدف معرفی جاذبههای هریک از این کشورها در دیگر کشورهای حوزۀ ایران فرهنگی؛ -اتصال شبکههای راه جادهای و ریلی سه کشور به یکدیگر به عنوان زیرساخت اصلی روند همگرایی؛ -تأسیس دانشگاه مشترک و ایجاد رشتههایی مانند مطالعات فرهنگی منطقه و نیز گردشگری فرهنگی."