ملخص الجهاز:
"حتیبرای جذب ایرانیانی که در خارج از کشور فعالیتعلمی میکنند باید این احساس را در آنها به وجودآورد که در ایران کسانی هستند که حرفشان را میفهمند و به اصطلاح مخاطب علمی اینها هستند؛بهبیان دیگر باید احساس کنند که در ایران هم فضایعلمی مشابهی با خارج وجود دارد وگرنه برنمیگردند.
در واقع آنچه در شرایطفعلی باعث میشود دانشجویان به خارجنروند،مشکلات و موانعی است که برای خارجرفتن وجود دارد،وگرنه بسیاری از آنها اینجانخواهند ماند و دکتری داخل تعطیل خواهد شد وحداقل کاری که ما باید بکنیم این است که شرایطتحصیل در داخل و خارج را برابر کنیم.
اتفاقا یک راهی که در همین خصوص بهذهنمان رسید این بود که راهاندازی دورههایتکمیلی آموزشی تا سطح دکتری سبب میشود کهجوانان به جای اینکه لیسانس فیزیک را با لیسانسمهندسی مقایسه کنند،دکتری فیزیک را با دکتریمهندسی مقایسه کنند و تحقیق در رشته مهندسی&%10011BNDG100G% را در برابر تحقیق در رشته فیزیک قرار دهند ودر نتیجه به عقیده من بسیاری از دیپلمها وقتیزمینههای گسترده تحقیق در فیزیک را مشاهدهکنند،خواهناخواه جاذبههای شغلی بازار کار رافراموش میکنند و به رشتههای علوم پایه رویمیآورند.
در اینجا میخواستم به نکاتی اشاره کنم:یکی اینکه علم همواره در کشور ما مورد احترامبوده و اگر چه در مواردی نسبت به علوم جدیدو علوم تجربی بیعنایتی شده است،زمینههایمثبت زیادی وجود دارد و من به آیندهامیدوارم:نکته دیگر اینکه در بعضی ا زمینههایفیزیک یا ریاضی یا هر رشته دیگری در اینردیف،فعلا هیچ امیدی نداشه باشیم،اما باید ازآنچه داریم شروع کنیم،نه از آنچه نداریم."