ملخص الجهاز:
سازمان مدیریت صنعتی به پشتوانه 50 سال حضور موثر در فضای اقتصادی و اجتماعی ایران با ماموریت کمک به توسعه ظرفیت مدیریت کشور از سال 1377 آغازگر طرح رتبهبندی شرکتهای برتر ایران با هدف شفافسازی فضای کسب و کار و تحلیل میزان اثرگذاری بنگاهها براقتصاد ملی و در نهایت گسترش رقابت میان این بنگاهها بوده است.
به عبارت دیگر،از آنجایی که رونق و رکود بزرگترین شرکتهای ایران،به دلیل وجود ارتباطات گسترده پسین و پیشین به سرعت در همۀ سطوح اقتصاد کشور آثار خود را بروز خواهد داد،سازمان مدیریت صنعتی با تهیه این فهرست تلاش نموده است که تصویری سالانه و متکی به آمارهای کمی قابل اعتماد،از چگونگی تغییرات در آرایش بنگاههای بزرگ کشور و صنایع و فعالیتهای اقتصادی مختلف در کنار یکدیگر ارایه دهد.
مدیر ارشد سازمان مدیریت صنعتی در ادامه سخنان خود به فروش صدمین شرکت در این رتبهبندی یعنی رقم 421 میلیارد تومان اشاره و آنرا با فروش صدمین شرکت در رتبهبندی سال 89 مقایسه و آنرا رقم 317 میلیارد تومان بیان کردند و نتیجه گرفتند که این تفاوت به این معناست که حداقل حجم فروش برای ورود به جمع 100 شرکت برتر سال 89،نسبت به سال قبل از آن 32/7 درصد رشد کرده است،ایشان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کردند،گروههای صنعتی در این رتبهبندی به 23 گروه افزایش داشتهاند و سه گروه وسایط نقلیه و قطعات خودرو با 44 شرکت،شرکتهای سرمایهگذاری و واسطهگریهای مالی با 42 شرکت و محصولات کانی با 34 شرکت،جزو سه گروه صنعتی اول از نظر تعداد شرکت،بین شرکتهای برتر ایران بودهاند.