خلاصة:
صادق هدایت یکی از نخستین نویسندگان و پژوهش گرانی است که با فرهنگ عامه ی مردم ایران برخورد علمی و دقیق داشت. وی ضمن پژوهش در فرهنگ عامه (فولکلور) در داستان های خود نیز از این عناصر استفاده کرد و تصویری روشن از فرهنگ و آداب و رسوم سرزمین خود در آن ارائه داد. داستان های هدایت به عنوان مهم ترین بخش از آثار او و به عنوان یکی از نمونه های فرهنگی، تجلی گاه بسیاری از عناصر فرهنگ عامه است که با بررسی و مطالعه ی آن ها می توان علاوه بر آشنایی با این باورها و اعتقادات، از سرگذشت فرهنگی مردم ایران نیز آگاهی پیدا کرد. در این مقاله برآنیم تا به بررسی جلوه های فرهنگ عامه (فولکلور) در داستان های هدایت بپردازیم و نحوه ی به کارگیری این عناصر را در داستان های او مورد بررسی قرار دهیم. به این منظور پس از طرح مباحثی در مورد فرهنگ عامه(فولکلور) و موارد شمول و قلمرو آن، به تقسیم بندی این عناصر در داستان های هدایت پرداخته ایم و آن ها را به چهار دسته ی آداب و رسوم و اعتقادات، اشعار و ترانه های عامیانه، ضرب المثل ها و زبان عامیانه تقسیم کرده ایم و با ارائه ی جدول آماری به بررسی کاربرد این عناصر در داستان های هدایت پرداخته ایم.
Sadegh Hedayat is one of the first authors and researchers who has had a precise and scientific confrontation with vulgar culture of Iranians. He has used these elements in his stories while researching in vulgar culture and he has provided a clear image of the culture and traditions of his region. Stories of Sadegh Hedayat are an emerging point for many elements of vulgar culture as the most important part of his works، and are considered as cultural examples which by investigating and studying them، we can learn about cultural memoir of Iranians besides the cognition of their believes. In this paper، we are taking efforts to survey flashes of vulgar culture in the stories of Sadegh Hedayat and we are going to study the application method of these elements in stories of Hedayat. To achieve this objective، we have divided such elements in stories of Hedayat after proposing some discussions concerning vulgar culture and its inclusion and territory issues and we divided them into four categories of; traditions and believes، vulgar poems and songs، proverbs and vulgar language. Then، by providing statistical tables we have studied application of these elements in stories of Hedayat.
ملخص الجهاز:
"بررسی کاربرد عناصر فرهنگ عامه(فولکور)در آثار داستانیصادق هدایت عبد الله حسنزاده میرعلی{o*o}-مهدی احمدی لفورکی{o**o} چکیده {IBصادق هدایت یکی از نخستین نویسندگان و پژوهشگرانی است که بافرهنگ عامهی مردم ایران برخورد علمی و دقیق داشت.
داستانهای هدایت به عنوان مهمترین بخش از آثار او و به عنوان یکی از نمونههایفرهنگی،تجلیگاه بسیاری از عناصر فرهنگ عامه است که با بررسی و مطالعهیآنها میتوان علاوه برآشنایی با این باورها و اعتقادات،از سرگذشت فرهنگیمردم ایران نیز آگاهی پیدا کرد.
به این منظور پس از طرح مباحثی درمورد فرهنگ عامه(فولکور)و موارد شمول و قلمرو آن،به تقسیمبندی این عناصردر داستانهای هدایت پرداختهایم و آنها را به چهار دستهی آداب و رسوم واعتقادات،اشعار و ترانههای عامیانه،ضرب المثلها و زبان عامیانه تقسیم کردهایم وبا ارائهی جدول آماری به بررسی کاربرد این عناصر در داستانهای هدایتپرداختهایم.
hedaznasah o} {o(**)کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه سمنانوصول مقاله:88/10/9 پذیرش نهایی:90/9/23o} مقدمه «در مغرب زمین از باستانیترین و حتی داستانیترین ادوار تمدن یونان و رومتا قرون جدید،فولکور الهامبخش بسیاری از نویسندگان،شاعران،نمایشنامهنویسانو پژوهندگان بوده و در یکی دو قرن اخیر نیز توجه به آن،چنان قوت گرفته است کهجمعآوری،تدوین،تنظیم و مقایسهی این رشته از معارف بشری دوشادوش فلسفه،تاریخ ادب،تاریخ هنر و نظایر اینها،کرسی دانشگاهها را به خود اختصاص داده وبحث و تحقیق دربارهی فرهنگ مردم،رشتهای وسیع،دامنهدار و مستقل شده است ودر قرن حاضر نیز روز به روز به اهمیت و منزلت آن افزوده میشود.
7-اشعار و ترانههای عامیانه به عنوان یکی از عناصر فرهنگ عامه در بسیاریاز آثار هدایت با توجه به مضمون و فضای داستان به کار رفته است."