خلاصة:
مطالعۀ حاضر به بررسی رابطۀ بین الگوهای فرهنگی فردگرایی - جمع گرایی؛حرمت خود و بهزیستی درونی می پردازد و به دنبال این هدف کلی است که از بین متغیرهای مورد بررسی کدامیک بیشترین واریانس ابعاد شناختی و عاطفی بهزیستی درونی را تبیین می کنند.به منظور دست یابی به این هدف از روش تحقیق همبستگی استفاده شد.جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه و با استفاده از«مقیاس های فردگرایی - جمع گرایی»؛«حرمت خود جمعی»؛«حرمت خود روزنبرگ»؛«رضایتمندی کلی از زندگی»و«عواطف مثبت و منفی»صورت گرفت.در این تحقیق از آزمون رگرسیون چند متغیری به روش قدم به قدم برای تحلیل داده ها استفاده شد.نتایج بدست آمده نشان داد از بین متغیرهای مورد بررسی؛احترام به خود فردی و خشنودی بیشترین واریانس بعد شناختی بهزیستی درونی را تبیین می کند.در حالی که در بعد عاطفی در هر دو گروه؛متغیر رضایتمندی زندگی مهمترین پیش بینی کننده بود.
ملخص الجهاز:
نتایج بدست آمده نشان داد از بین متغیرهای مورد بررسی؛ احترام به خود فردی و خشنودی بیشترین واریانس بعد شناختی بهزیستی درونی را تبیین میکند.
«مقیاس رضایتمندی زندگی کلی»28توسط پوت و دینر(1993)،تهیه شده است و برای اندازهگیری بعد شناختی بهزیستی درونی مورد استفاده قرار میگیرد،شامل پنج عبارت است که پاسخ دهنده میزان رضایتمندی خود را با استفاده از یک مقیاس 7 درجهای نشان میدهد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) باتوجه به تجزیه و تحلیل انجام شده میتوان نتیجه گرفت که عوامل نامبرده در زیر بهترتیب اهمیت با«رضایتمندی زندگی»در دانشجویان ایرانی رابطه معناداری داشتهاند و این عوامل روی هم رفته 0/32 از تغییرات رضایتمندی زندگی را تبیین میکنند:1.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) باتوجه به تجزیه و تحلیل انجام شده میتوان نتیجه گرفت که عوامل نامبرده در زیر بهترتیب اهمیت با خشنودی در دانشجویان ایرانی رابطه معناداری داشتهاند و این عوامل روی هم رفته 0/28 از تغییرات«خشنودی»را تبیین میکنند:1.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) باتوجه به تجزیه و تحلیل انجام شده میتوان نتیجه گرفت که عوامل نامبرده در زیر بهترتیب اهمیت با«خشنودی»در دانشجویان کانادایی رابطه معناداری داشتهاند و این عوامل روی هم رفته 0/37 از تغییرات خشنودی را تبیین میکنند:1.
این نتیجه نیز با یافته بدست آمده از تحقیق سو و همکاران (1998)،که نشان داد رابطۀ مثبتی بین هیجانات و رضایتمندی زندگی در کشورهای فردگرا نسبت به جمعگرا وجود دارد هماهنگ است.
E,reneiD gnieb-llew evitcejbus dna,erutluc,ytilanosreP.
gnieb llew evitcejbus dna erutluC lacigolohcysP ?efil yliad ni ssenippah ot detaler lortnoc ni gnileef sI.
81-203,)3(81,ygolohcysP laicoS dna ytilanosreP rof yteicoS ehT,ytitnedi .
gnieb-llew evitcejbus dna erutluc neewteb nehpyh eht,fleS.