ملخص الجهاز:
"رابطه خودکارآمدی تحصیلی و درگیری تحصیلیبا پیشرفت تحصیلی* The Relationship between Academic Self Efficacy & Academic Engagement with Academic Achievement* دکتر مسعود غلامعلی لواسانی** دکتر جواد اژهای** محسن افشاری** کیده {IBهدف پژوهش حاضر،بررسی روابط بینباورهای خودکارآمدی تحصیلی و درگیریتحصیلی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی آنان درمقطع پیشدانشگاهی رشتۀ تحصیلی ریاضی درشهر کرج بود.
جدول 1-ماتریس همبستگی متغیرهای پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود)رابطۀ خودکارآمدی تحصیلی با متغیرهای تلاش (r-0/36) ،راهبردهای شناختی (r-0/38) ،راهبردهای فراشناختی (r-0/46) و ارزش تکلیف (r-0/34) مثبت و معنادار p<0/01 است.
جدول 5-ضرایب رگرسیون متغیرهای پیشبین خودکارآمدی تحصیلی و مؤلفههایدرگیری تحصیلی در تحلیل رگرسیون گامبهگام پیشرفت تحصیلی (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری *نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که«خودکارآمدی تحصیلی»،میزان تلاش،استفاده از«راهبردهای شناختی»و«فراشناختی»و«ارزش تکلیف»از نظر دانشآموزان با پیشرفت تحصیلیآنها رابطه مثبت و معنادار دارد.
همچنین نتایج نشان داد که به استثنای کمکخواهی رابطه مثبت و معناداری بینخودکارآمدی تحصیلی با سایر مؤلفههای درگیری تحصیلی شامل میزان تلاش،استفاده ازراهبردهای شناختی و فراشناختی و ارزش تکلیف از نظر دانشآموزان وجود دارد.
مارتین کرام(2005)در پژوهش خود با عنوان اثرات واسطهای سبکهای توضیحی در عملکرد تربیت بدنیدر دانشآموزان دورۀ دبیرستان با استفاده از روش تحلیل مسیر نشان داد که باورهای مربوط بهارزش تکلیف دانشآموزان به طور مستقیم و مثبت پیشرفت تحصیلی آنان در درس تربیت بدنیرا تحت تأثیر قرار میدهد.
Between and within domine relations of academic motivation among middle and high school student:Self-efficacy,task value and achievement goale.
Modeling and attributioanl effects on children's achievement:A self-efficacy analysis Journal of Educational Psychology,73,93-105."