ملخص الجهاز:
"درترکیه پس از اینکه توسط قاچاقچیان حرفهایی کهدر رستورانها و هتلها و بنگاههای معاملاتی درکمینشان نشستهاند همه سرمایهشان به امیدرسیدن به یکی از کشورهای سوئد یا آلمان و کاناداو یا آمریکا از دست رفته تازه میفهمند که به قولحافظ{S«که عشق آسان نمود اول سپس افتادمشکلهاS} اسفناکتر وضع شهدای زنده انقلاب است،همین بسر بچههای سیزده،چهاردهسالهای کهاولیاء به خیال خود آنها را از جبهه و شهید شدن،ازمیدانهای جنگ روانه خارج میکنند اینپسر بچهها در این سن و سال که در حال تکاملروحی و جسمی هستند در اوان بلوغفکری و عاطفی دچار خلاء و کمبود میشوند ودوری از محیط گرم و پرمهر خانواده چنان آنها رامتلاشی میکند که بعدا معالجه آنها دیگر اثریندارد.
و همه اینها آیا غیر ازیک مسخ فرهنگی و بیهویتی تاریخی و اجتماعیحادث در این افراد است زمانی جامعهشناسیایرانی معتقد بود: «اگر جوان تحصیلکرده و شیعه امروز هوسها وهوسبازیهای بلیستر فاحشهای از یونان را درزیباترین اشعار به فارسی مییابد،اما نهجالبلاغهعلی یا یک خطبه علی را نمییابد،دلیل این تناقضنشناختن است»حال به تبعیت از ایشان باید اذعاننمود که اگر در جامعه کنونی ما نیز جوانتحصیلکرده و شیعه مزخرفات و اباطیل«مادونا»رقاصهایی هرزه از آمریکا را در زیباترین ترانهها وادا و اطوارها به فارسی میفهمد اما انقلاب خودرا،اسلام خود را و شخصیت خود را نمیفهمد،اینجا نیز دلیل این تناقض نشاختن است،نشناختنخود،انقلاب خود و هویت تاریخی و ایدئولوژیاسلامی خود،حال در بررسی روابط علت و معلولیبروز چنین پدیدهایی ضروریست ضمن شناختفاکتورهای اصلی مستحدثه در بروز آن و شناساییعواملی که در بروز این پدیده نقش یک کاتالیزور رابازی کردهاند پی به انگیزۀ این رفلکس زشتاجتماعی برد."