خلاصة:
هدف- در این مقاله ی مفهومی سعی شده است تا با استفاده پیچیدگی های اخیر و متون روان شناسی سازمانی به بررسی پدیده های تعارض و تشریح محدودیت های پارادایم پژوهش های حاکم پرداخته شود؛ این پژوهش ها پدیده های تعارض را رویدادی ترتیبی تلقی می کنند که جدای از هم پدید می آیند.
طرح/ روش شناسی/ رویکرد- این مقاله به بررسی موضوعی قدیمی در پژوهش مدیریت تعارض می پردازد. به این معنا که موضوع نوع شناسی تعارض گیج کننده است. دیدگاه پیچیدگی این پارادایم بنیادی را به چالش می کشد که در زمینه ی پژوهش تعارض حاکمیت داشته است. پدیده های تعارض هم به ترتیب و هم به طور جداگانه رخ می دهند و مدیران نیز از رفتار حل تعارضی غالب (برای رویارویی با آن) استفاده می کنند.
نتایج- این مقاله دو نتیجه دارد: نخست این که راهبردهای رفتاری که در مدیریت تعارض ها پذیرفته می شود بسیار پیچیده است و چند عامل موثر آن ها را مشخص می کند؛ دوم، این که این نظریه فراتر از دیدگاه دوبعدی است؛ مدیری که با این تعارض های چندگانه ی هم زمان روبه رو است باید تاثیرات احتمالی راهبردهای برگزیده و هم چنین محیط خرد متغیری که در آن فعالیت می کند را در نظر داشته باشد.
اصالت/ ارزش- این مقاله، با فراتر رفتن از دیدگاه دوبعدی و بررسی دیدگاه اقتضایی- ترتیبی در مدیریت تعارض سازمان، برای نظریه ی تعارض ارزش افزوده داشته است. این مقاله استدلال می کند که پدیده های چندگانه ی تعارض می تواند به طور هم زمان رخ دهد و مدیران باید از رفتارهای گوناگون برای مدیریت موفق تعارض استفاده کنند.
Purpose – This conceptual paper aims to draw upon recent complexity and organizationalpsychology literature to examine conflict episodes، exploring the limitations of the predominant research paradigm that treats conflict episodes as occurring in sequence، as discrete isolated incidents.
Design/methodology/approach – The paper addresses a long-standing issue in conflict management research، which is that the predominant typology of conflict is confusing. The complexity perspective challenges the fundamental paradigm، which has dominated research in the conflict field، in which conflict episodes occur in sequence and in isolation، with managers using one predominant form of conflict resolution behavior.
Findings – The findings are two-fold: first، the behavioral strategies adopted in the management of these conflicts will be highly complex and will be determined by a number of influencing factors; and second، this moves theory beyond the two dimensional duel concern perspective، in that the adaptablemanager dealing with these multiple، simultaneous conflicts will also need to consider the possible implications of their chosen strategy along with the changing micro environment in which they operate.
Originality/value – This paper adds value to the field of conflict theory by moving beyond two dimensions and exploring a sequential contingency perspective for conflict management within the organization. It argues that multiple conflict episodes can occur simultaneously، requiring managers to use differing behaviors for successful conflict management.
ملخص الجهاز:
"نتایج-این مقاله دو نتیجه دارد:نخست این که راهبردهای رفتاری که در مدیریت تعارضها پذیرفته میشود بسیار پیچیده است و چند عامل مؤثر آنها را مشخص میکند؛دوم،این که این نظریه فراتر از دیدگاه دو بعدی است؛مدیری که با این تعارضهای چندگانهی همزمان روبهرو است باید تأثیرات احتمالی راهبردهای برگزیده و همچنین محیط خرد متغیری که در آن فعالیت میکند را در نظر داشته باشد.
شکل شمارهی 2-الگویی اقتضایی-ترتیبی برای مدیریت تعارض درونسازمانی و بین فردی عناصر اصلی چارچوب این الگو در شکل شمارهی(2)همهی ابعاد تعارض و مدیریت آن را بررسی میکند: @ویژگیهای پدیدهی تعارض،نوع و ترکیب هر پدیدهی تعارض (Amason,1996;Jehn,1995;Jehn,1997;Pinkley & Northcraft,1994) ؛ @ویژگیهای رابطهای (Jehn,1995» ؛ @ویژگیهای افراد درگیر در آن؛ @رفتارهای مدیریت تعارض؛و @نتیجه و پیامد پدیدههای تعارض پیشین .
بنابراین،در این بخش مقاله،برنامهای پژوهشی در قالب چهار پیشنهاد پژوهشی ارائه میشود: نخست،اتخاذ دیدگاه اقتضایی ترتیبی و انتخاب پارادایم پاندی(1992)برای تعارض در سازمان،پاندی(1992)استدلال میکند که تعارضها برخلاف این که پدیدههای جداگانهای هستند،ویژگی درونی و ذاتی تعامل اجتماعی در سازماناند و بهطور همزمان رخ میدهند، نه به ترتیب زمانی،این موضوع دلالت بر امور زیر دارد: @تعارض وضعیتی همیشگی و ذاتی روابط درونسازمانی و بین فردی است؛ @پدیدههای تعارض چندگانه بهطور همزمان رخ میدهند؛ @پدیدههای تعارض،پیچیده و مرکب هستند و ترکیب گوناگونی از عناصر عاطفی، شناختی و فرایندی دارند-که در طول زمان این ترکیب تغییر میکند.
سرانجام،در این مقاله،با بررسی دوبارهی پارادایمی که پاندی(1989)ارائه کرد و ادغام دیدگاههای دیگری که از بررسی پیامدهای تعارض و کاربرد دیدگاه مرکب سرچشمه میگیرد،اینگونه مطرح میشود که پژوهشهای بیشتری نیاز است تا رابطهی بین رفتارهایی که مدیران انتخاب میکنند و این که آیا این رفتارها انطباق دیدگاه بهینه با مدیریت تعارض را نشان میدهد یا نه آشکار شود."