ملخص الجهاز:
"الزامات توسعۀ فرهنگ کارآفرینی در ایران محمد کیا* نسرین احمدزاده** چکیده {IBزمانی که کارآفرینی به عنوان یک شیوه زندگی توسط اکثریت افراد یک جامعه پذیرفته شود،آن جامعه بسیار سریع توسعه مییابد زیرا باعث اشتغال،انتقال تکنولوژی،بهبود کیفیت زندگی،نوآوری و تولید رفاه و ثروت میشود،به همین علت و با توجه به اهمیت کلیدی کارآفرینی در روشهای اقتصادی نوین،کشورهای مختلف مصمم هستند برنامههای گستردهای را برای بسط و گسترش فرهنگ کارآفرینی در جامعه خود تدارک ببینند تا بتوانند همچنان مسیر رشد و پویاییشان را ادامه دهند.
بنابراین با همه ضعفهای فرهنگی و اجتماعی که در اخلاق کار در ایران وجود دارد،این مسئله قابل حل است و به نظر میرسد که راه حل آن نیز میتواند تقویت کارآفرینان باشند،زیرا براساس نظر ماکس وبر، کارآفرینی یک فرآیند اجتماعی است که در آن کارآفرین با اشتیاق و پشتکار،خویشتن خویش را پیدا میکند و از بند عادات و سنتهای مرسوم رها میشود.
1امروزه روانشناسان و صاحبنظران علوم تربیتی تلاش بسیاری میکنند که حس اعتماد به نفس را در انسان بیدار کنند و اسلام این کار را با قطع امید انسان از هرچه غیر عمل خودش است انجام میدهد؛یعنی انسان باید با عمل خودش به چیزهایی که میخواهد برسد،همین طور پیوند انسان با هرچیز و هرکس از طریق عمل او میسر میشود و به عبارت دیگر اسلام کوشش دارد که انسان را متکی به اراده خودش کرده و سرنوشت او را وابسته به سعی و تلاشش بداند.
بنابراین به طور همزمان از یک سو باید فرهنگ عمومی با ارزشهای کارآفرینی همنوا و همساز شود تا جامعه از فعالیتهای کارآفرینانه حمایت کند و پذیرای تلاش خلاق آنها باشد و از سوی دیگر باید با نفوذ علم کارآفرینی به بدنه جامعه،قابلیتهای افراد را برای انجام کارها به شیوه خلاق و نوآورانه افزایش داد."