ملخص الجهاز:
"در بخش اول این کتاب موضوع«نگرشی بر مدیریت راهبردی»مطرح شده است که به نظر نویسنده،مدیریت راهبردی به یک سری تصمیمات بلندمدت و فعالیتهایی اشاره میکند که توسط مدیران اتخاذ میشوند تا به انتخاب و اجرای راهبردها بپردازند.
هدف از این راهبردها افزایش توانایی مؤسسات از طریق بازاریابی و جمعآوری منابع درونی است که امتیازی علیه رقیبان برای آنها ایجاد میکند.
در این کتاب از یک تعریف ساده استفاده میشود:راهبرد مجموعهای از تصمیمات و فعالیتهایی است که مدیران اتخاذ میکنند تا در زمینه قابلیتهای مؤسسهای نسبت به رقیبان برتر باشند.
در این کتاب،بیان مأموریت توضیحی است از وظایف جاری، تجارت و موقعیت تجاری یک مؤسسه که برای رسیدن به چنین موقعیتی در آینده برنامهریزی میکند.
بخش دیگر کتاب تحت عنوان محیط برونی مطالعه و شناخت محیط بیرونی در واقع ارزیابی تهدیدات و فرصتهای رقابتی است و نویسنده به این مهم اشاره دارد که تغییرات محیطی گاهی اوقات به طرز شگفتآوری فرصتهای مناسبی برای برخی مؤسسات فراهم میکند و در عین حال منافع کوتاهمدت و پایداری بلندمدت سایر مؤسسات را تهدید میکند.
در بخش دیگری از کتاب موضوع«محیط درونی ارزیابی قابلیتها و امتیازات رقابتی یک مؤسسه»مورد بحث و بررسی قرار گرفته و به این مهم اشاره شده است که یک مؤسسه چگونه امتیازات رقابتی کسب مینماید.
در یکی دیگر از بخشهای کتاب موضوع«راهبرد در سطح تجاری»مطرح گردیده و نویسنده به ایجاد امتیاز رقابتی در تجارتهای تکشاخهای اشاره کرده است که به نظر وی رقابت مهمترین عامل موفقیت یک مؤسسه است."